Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, October 30, 2005

Barndomsfavoriter

Sonen och jag har varit hos min mamma och pappa i Småland över helgen. När jag kommer, gör mamma alltid mina favoritbiffar med kapris. Receptet är från ett tummat novembernummer av Allt om mat anno 1977... Jag har nog faktiskt ätit dem hundratals gånger utan att överdriva, och jag tycker fortfarande mycket om dem.

Kejsarbiffar

500 g nötfärs
2 dl gräddfil
3 msk kapris
3 msk hackad gul lök
2 msk finklippt persilja
några stänk tabasco
1 msk kinesisk soja
1 krm vitpeppar
0,5-1 tsk salt
smör eller margarin till stekning

Blanda alla ingredienserna, forma biffar (ca 12) och stek tills de blir vackert bruna.

På tal om smaker och lukter man gillar som barn, så var jag häromveckan på en mycket intressant föreläsning om smak- och doftsinnets funktion. En studie i luktpreferens visade att de flesta treåringar tycker att banan luktar gott. Och att bajs och svett luktar lika bra... Det där förändras med åren (men jag blev förvånad över att en snuskigt stor andel vuxna fortfarande gillar bajslukt...)

2 Comments:

Blogger Frida said...

Åh nu kom jag att tänka på Biff a la Lindström med kapris och rödbetor.

6:53 AM  
Blogger Viktoria said...

Ja gud, Biff a la Lindström... Väldigt gott, och liknar förstås kejsarbiffarna.

11:40 AM  

Post a Comment

<< Home