Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, September 09, 2005

Äcklig korv i topp



Så är min första arbetsvecka över. Det var mycket roligt att börja igen. Och skönt när det blev fredag och jag är ledig.

I går kväll var jag på en föreläsning om mattrender (Susanne Dahlgren från Göteborgs universitet). Det mesta kändes bekant, fast food, mat som en del i upplevelseindustrin, slow food. De nya trenderna spåddes komma från Afrika, Östeuropa, Latinamerika och Norden. Men när man tittar på vad människor faktiskt äter till vardags så ligger falukorven fortfarande i topp (enligt en undersökning Coop gjort). Och jag som trodde att falukorven var stendöd. I sina bästa stunder var den ostgratinerad. Men ofta skivade pappa den lite fryst och när den var stekt var det en kall kärna kvar i mitten. Bläh.

Som ni ser har jag "gjort en Ilva" idag, dvs fotograferat omgivningarna. Lund är föga exotiskt i jämförelse med Toskana, men vår innergård är ganska vacker. Tanterna i kollektivet Russinet är jämt ute och planterar och fixar. Och mittemot vår balkong, ovanför tomaterna, bor det en kändis på helgerna. Han verkar sympatisk. Han arbetar inom filmbranschen och man ser honom alltid med ett glas vin i handen. Mer än så säger jag inte.

4 Comments:

Blogger Ilva said...

Jattefina bilder! Jag vill se mera! O fa veta vem det ar som bor dar ovanfor tomaterna....

5:16 AM  
Blogger Elin said...

du kan ju alltid fotografera din kändis och lägga upp det på bloggen, det kan ju vara på temat vin kanske :)

5:34 AM  
Blogger Bloggblad said...

Mmmmm - har man sagt A...osv.

Så fina hus ni har därnere i danmarkskanten... Jag älskar stenhus av alla sorter. Och bor i träkåk!

5:26 AM  
Blogger Frida said...

Min pappas ugnsgratinerade falukorv med hemgjort potatismos och lingon var en favoriträtt när jag var liten. Lök, senap och ost (och kanske äppelskivor ibland) i skårorna och korven ska vara i ugnen länge så den verkligen får yta.

2:11 PM  

Post a Comment

<< Home