Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, July 21, 2005

En salladscigarett?

Jag tror alltid att det ska bli så fantastiskt när jag lagar nåt nytt. Ganska ofta blir jag besviken och då försöker jag göra det bästa av situationen, krydda på nåt annorlunda sätt till exempel. När jag fick den koreanska chilipastan så kom också ett tips på hur man kan smeta lite på ett salladsblad, lägga på en sträng ris och rulla ihop som en cigarett. Kanske skulle jag inte köpt isbergssallad, utan i stället någon slakare variant. Mina "cigaretter" ser mer ut som majskolvar... Fast dom smakar gott och jag tycker fortfarande om idén.

I går kväll åt jag vildsvin för första gången. En kompis ska flytta och tog med några godsaker från frysen som ska tömmas. Så det blev enrismarinerad vildsvinsschnitzel, klyftpotatis med lavendel och rosmarin och en knallgrön sås på färska sojabönor och vitlök. Jag kommer definitivt att äta vildsvin igen, gärna färs om jag får tag på det. Vildsvinsköttet är mörkare och vildare än jag trott, och det gillar jag.

I morgon åker jag till mina föräldrar i Småland. Det är ingen nöjesresa direkt. Jag ska göra klart ett litet, litet jobb jag har och så ska jag sluta amma. När jag tänker efter så är det deppigt. Jag hade gärna ammat längre, men jag kan nog inte fortsätta amma på nätterna när jag jobbar heltid. Ursäkta, nu tappade jag visst den röda (mat)tråden...

4 Comments:

Blogger Bloggblad said...

Vadå? Mat som mat... Du kan väl amma en liten snutt på kvällskvisten ändå? Själv höll jag på i 1½ år med nr 2 - men det blev lite pinsamt till slut, för han visste var maten fanns, gick fram och slet upp jumper och behå och bara krävde en slurk när det blev tråkigt... och jag var ganska blyg på den tiden.

Jag blir så avundsjuk på att en del tycker det är kul och lätt med matlagning. Jag gillar mest att äta. I mitt nästa liv hoppas jag få råd med en kock!

10:22 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för kommentaren. (Jag behövde nog en snäll sådan i kväll.) Jo, visst vore det bra om man bara kunde amma lite grand, men det funkar liksom inte. Du skrev ju själv att din pojke visste var maten fanns...

Jo, för det mesta tycker jag att det är väldigt roligt med matlagning. Fast jag gillar att äta också... En egen kock vore inte dumt.

10:38 AM  
Blogger Vi på Kantarellen said...

Jaha! Så har man hamnat hos en GOURMET till. Jag får sluta att gå in på "sånna häringa" sidor. Jag kan ju få men för livet. =D

11:17 AM  
Blogger Viktoria said...

Mamselamsen, du har verkligen gjort succé med ditt stroganoffrecept! Och som någon kommenterade på din blogg - vad osocial och beroende man blir av bloggandet... Hur ska jag kunna åka till Småland en hel helg utan tillgång till dator???

11:33 PM  

Post a Comment

<< Home