Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, December 12, 2012

Favoritsoppan med fisk


Det här är en soppa som jag rätt ofta gör. Den går snabbt att tillaga och har mycket smak. Alla i familjen gillar den. Vi brukar äta knäckebröd till.

Fisksoppa, 4 port

2 portionsbitar vit fisk, t ex torsk
2 portionsbitar lax
en halv tumme färsk ingefära
3 vitlöksklyftor
1,5 tsk grön curry
rapsolja till stekning
1 burk kokosmjölk
skal och saft från en lime
2 msk japansk soja
ett paket frysta skalade sojabönor (250 g, Findus)
70 g färsk spenat
ev färsk koriander, om man tycker om det

Dela fisken i mindre bitar. Fräs finriven ingefära, pressad vitlök och grön curry i olja. Häll på kokosmjölk, lime och soja. Låt koka upp. Tillsätt sojabönorna. Låt koka nån minut och lägg sedan i fiskbitar och spenat. Koka försiktigt tills fisken är klar. Smaka av med lite salt, peppar och socker. Strö över hackad koriander, ha en bra dag...

3 Comments:

Anonymous tina said...

Idag kom jag på att jag knappt ätit fisk de senaste veckorna! Illa, fisk är ju det bästa jag vet egentligen. Fisksoppa framförallt! Din variant låter mycket god.

12:07 PM  
Anonymous Ilsefin said...

Igår kväll gjorde vi den här fisksoppan och åååh vad mustig och god den var! Både jag och sambon blev helsålda på den, så den kommer att göras fler gånger!

10:37 PM  
Anonymous Anne said...

Jeg har aldrig prøvet at lave fiskesuppe, men tror nu nok at jeg er nødt til at prøve den her.

1:29 PM  

Post a Comment

<< Home