Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, June 30, 2012

Rostad rödbetssallad med svamp och kapris


Det är inte semester för mej förrän om en vecka, men resten av familjen är redan ledig så jag känner mej också lite lagom avslappnad. Och förväntansfull. Just den här sommaren kanske blir bättre än nånsin.

Idag var det lunch på balkongen, och salladen jag ska skriva om var en sidorätt som faktiskt blev rätt lyckad.

Rostad rödbetssallad med svamp och kapris

ett knippe färska rödbetor
250 g champinjoner
olivolja
en liten purjolök
0,5 dl inlagd kapris

dressing:
3 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk fransk senap
1 tsk flytande honung
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader.

Skala rödbetorna och halvera eller klyfta dem beroende på hur stora de är. Skölj och dela varje champinjon i två delar. Lägg rödbetor och svamp på en plåt med bakplåtspapper och häll olivolja över. Salta och peppra lite lätt. Rosta det hela i ugnen i 30 minuter eller tills det ser klart ut och rödbetorna är mjuka.

Strimla purjolöken fint.

Vispa ihop dressingen och smaka av med salt och peppar. Blanda alltsammans.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home