Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, November 01, 2009

Min fruktsallad

Inför mitt antioxidanttema i ICA-butiken experimenterade jag med sås till fruktsallad. Jag tänkte ut en fantastisk sådan och jag kokade, silade och provsmakade. Visst blev det gott! Men så lite, bara en liten lyxig skvätt (och mycket disk).

Min man, som är duktig på smaker, gjorde en proffsig gissning på innehållet och gissade fel på alla fyra ingredienserna. Han trodde såsen var gjord på hallon, citron, honung och "nåt starkt, det är nog chili". Det var en smart felgissning, såsen innehöll granatäpple, rödvin, socker och färsk ingefära och jag tror jag gjorde såhär:

Granatäppel- och rödvinssås till fruktsallad, ca 1 dl

1 granatäpple
2 dl rött vin, t ex matlagnings-
0,75 dl socker
1 krm riven färsk ingefära

Dela granatäpplet och peta ut kärnorna. Ta bort alla vita hinnor, som smakar lite beskt. Koka granatäppelkärnor med vin, socker och ingefära i cirka 20 minuter eller tills det tjocknar en aning. Låt svalna. Sila bort kärnorna. Servera väl kyld till finskuren frukt.

Som sagt, såsen blev spännande och god, men också rätt dyr och omständlig att göra. Kalles fruktsallad är minst lika smarrig.

2 Comments:

Blogger Sanna said...

men oavsett kostnad och tillagning så lät det oerhört gott :) kanske man ska testa vid tillfälle inför en finare middag ... :)

6:30 AM  
Blogger Mikkan said...

Åh, låter grymt. jag har mixtrat med granatäpplepuré och möjliga kombinationer men inte hittat nåt bra (http://njutmaten.blogspot.com/2009/12/bubbel-i-labbet-ii.html), men tänkte inte alls i dessa banor.

11:26 PM  

Post a Comment

<< Home