Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, October 06, 2009

Vi kokar nyponsoppa

Hela familjen hjälptes åt att plocka nypon, sedan snoppade vi dem, kokade dem 20 minuter, mixade, silade, sötade och drack i pyttesmå skålar med en klick glass. Tina har receptet och bilder som är mycket bättre än mina. Jag la till lite pressad citron (och ökade sockermängden något) och hade jag haft en vaniljstång att koka nyponen med hade jag använt den.

Det blev en mörkröd, antioxidantstinn nyponsoppa. (Alla slags bär är rika på antioxidanter, men nypon ligger i topp! Förmodligen delvis pga sitt höga C-vitamininnehåll, vilket ju minskar om nyponen kokas och det gör de förstås.) Soppan doftade fantastiskt. Min son och hans kompisar var skeptiska, tyckte att det inte smakade som vanligt, alltså inte så gott som köpt nyponsoppa. Min lilla dotter däremot, hon var helsåld och drack upp det som de andra hade lämnat. Och när hon vaknade i morse undrade hon om vi kunde gå ut och plocka mer.

2 Comments:

Blogger Tina said...

Skicka hit din dotter, jag vill också plocka fler nypon och mitt nyponplockarsällskap har ledsnat för länge sedan! Vanilj låter gott, det vill jag också prova. Förresten blev jag tipsad om att man kan söta nyponsoppan med pressad apelsin istället för socker, det kanske vore något.

12:36 PM  
Blogger Viktoria said...

Å, du får så gärna låna henne, hon är rätt kul och mycket matintresserad... Jag läste om ditt apelsintips men hade ingen apelsin hemma, det var därför jag tog citron istället.

12:44 PM  

Post a Comment

<< Home