Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, January 20, 2009

Tinas coq au vin

När min man ska laga nåt småfint gör han ibland Tinas coq au vin; den kycklinggrytan är så god och jag förstår inte varför jag inte skrivit om receptet förut. Som de flesta andra grytor är den beige-brun, eller snarare grålila på grund av allt rött vin. Man kan fuska bort svartrotsgarnityret (det gör vi), men man måste ha persilja på för annars blir det fult! Grytan blir bara godare av att stå i kylen ett par dagar.

Coq au vin, 4-6 personer

1,5 kg kycklinglår
4 skalade svartrötter, delade i bitar
0,5 liter skogschampinjoner, halverade
2 dl tärnat sidfläsk (ett paket bacon funkar också)
10 hela, skalade schalottenlökar
2-5 vitlöksklyftor, hackade
2 lagerblad
0,5 msk timjan
0,5 msk rosmarin
1 flaska rött, fylligt vin (min man tar mer och låter grytan koka längre)
1 hönsbuljongtärning
vatten
salt, nymald peppar
2 msk maizena utrört i lite vatten

svartrotsgarnityr:
2 svartrötter
olivolja
0,5 dl hackad persilja

Salta och peppra kycklinglåren och bryn dem ordentligt runt om. Bryn sedan också svartrötterna, svamparna, fläsket, schalottenlökarna och vitlöken i lite olja i en stor gryta. Lägg i kryddorna och kycklinglåren. Häll på vinet och smula ner buljongtärningen. Fyll eventuellt på med vatten så att allt täcks. Låt det hela koka samman och skumma av fettet som lägger sej på ytan. Sjud i cirka 40 minuter. Red av med maizena, smaka av med salt och peppar.

Strimla garnityr-svartrötterna med potatisskalare. Hetta upp en stekpanna, häll i lite olivolja och stek de strimlade svartrötterna. Salta och peppra, låt sedan strimlorna rinna av på hushållspapper. Blanda med persiljan och placera garnityret på grytan.

För övrigt: Här grasserar influensa. Eftersom jag jobbar inom sjukvården är jag vaccinerad så jag ska nog klara mej. Usch förresten, jag minns förra året vid den här tiden. Jag var så förbaskat frisk hela tiden och maken och barnen var sjuka i flera omgångar. Det slutade med att jag nästan strök med av trötthet. Alltid ska man då klaga på nåt. Hallå, klagade jag nyss över att jag är frisk! Det borde vara förbjudet.

3 Comments:

Blogger Tina said...

Åh vad hungrig jag blir nu!

2:17 AM  
Blogger Annika said...

Hej!
Jag vet att jag varit här och läst tidigare, men i kväll hittade jag tillbaka, och har kollat runt en aning. Jag gillar din blogg!
Har du förresten prövat att laga coq au vin på vitt vin? Jag lagar en coq au Riesling, och färgen blir ju snyggare än med rött vin....givetvis är det större skillnad än så; en helt annan gryta, med en helt annan smak.

God kväll från mig:)

1:49 PM  
Blogger Annika said...

Glömde: Min (idé från Nigel Slater) coq au Riesling.

1:50 PM  

Post a Comment

<< Home