Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, January 24, 2009

Morotskaka med lingontopping

Jag är barnsligt förtjust i morotskaka och dottern älskar lingon så hennes födelsedagstårta blev såhär rosa och tjusig.

Morotskaka med lingontopping

2 ägg
2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
2 dl dinkelsikt
1 dl neutral rapsolja
3 dl finrivna morötter
lite smör och mjöl till formen

kräm ovanpå:
100 g philadelphia
50 g smör
0,5 dl lingonsylt
0,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

garnering:
0,75 dl frysta (tinade) lingon
kokos

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop ägg och socker. Blanda bakpulver, kanel och mjöl i en annan bunke. Rör ner mjölblandningen i ägg- och sockervispet. Tillsätt oljan och morötterna och rör ihop till en slät smet. Smöra och mjöla en form med löstagbar kant. Häll i smeten och grädda i 35-40 minuter. Låt kakan svalna.

Mixa ihop alla ingredienser till lingonkrämen med stavmixer. Bred toppingen över kakan och strö lingon och kokos överst.

2 Comments:

Blogger Tina said...

Wow!

(Och plötsligt blev morotskakan jag bakade i veckan ganska blek i jämförelse...)

1:13 AM  
Blogger Ninne said...

Mm, det ser jättegott ut! :)

9:58 AM  

Post a Comment

<< Home