Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, May 06, 2008

En bulle som passar alla, nästan

Jag bakade en vetefri "vetefläta" och den blev inte så dum, faktiskt... För att förtydliga det hela: Jag gjorde en naturligt glutenfri kanelbullelängd som jag la i en form, gräddade, skivade och frös in. Så om jag får någon på besök som inte tål gluten eller veteprotein (jag förklarar gärna skillnaden om du undrar) så att det bara att ta fram ett par skivor och lägga i brödrosten. Häromdagen råkade jag höra att en granne är glutenintolerant så hon fick testa och tyckte att det smakade bra (hon bad till och med om receptet, men det kanske bara var av artighet).

Mina erfarenheter av att baka glutenfritt är begränsade (även om allt inte redovisas här), men glutenfritt bröd verkar få en speciell konsistens. Det blir liksom svampigt eller gummiaktigt. Personligen är det inget som stör mej; snarare tycker jag att det är rätt trevligt som omväxling, men jag äter ju heller inte glutenfritt så ofta. Smuliga bröd däremot, de kan man vara utan. Med Lailas gula mix, som är baserad på majs, verkar bröden faktiskt inte bli smuliga. När jag frågade Laila själv om det sa hon att hennes mix har en perfekt balans mellan de ingående ingredienserna. Jaha, håll till godo, tänkte jag. Den perfekta avvägningen är tydligen hemlig.

Receptet på kanelbullelängden är inte så mycket mitt eget som jag lät påskina igår utan helt enkelt en halvering av kanelbullereceptet på påsen till Lailas gula mix.

Kanelbullelängd, en form

drygt 60 g smör eller margarin (ev mjölkfritt)
2,5 dl mjölk (eller vatten om man bakar utan mjölk)
ett fjärdedels jästpaket
0,75 dl socker
0,25 tsk salt
1 tsk grovmalen kardemumma
ca 6 dl Lailas mjölmix, naturligt fri från gluten (gula påsen)

fyllning:
75 g mjukt smör (eller mjölkfritt margarin)
0,5 dl socker
1 msk malen kanel

smör, margarin eller ägg till pensling

Smält fettet i en kastrull och tillsätt vätskan. Värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke och blanda med lite av den ljumma vätskan, rör tills jästen löst sej. Tillsätt salt, socker, kardemumma och resten av degspadet innan du rör i mjölet. Arbeta degen väl, tills den börjar släppa kanterna. Degen ska vara aningen kletig. Låt den jäsa i 20 minuter med plastfolie på.

Sätt ugnen på 225 grader. Ta upp degen på mjölat bord och knåda den. Ta mjölmix på händerna om degen är lite kladdig. Arbeta den blank och smidig. Platta ut till en fyrkantig kaka, cirka en halv centimeter tjock. Bred på smör och strössla över socker och kanel. Rulla ihop degen från ena långsidan. Lägg den i en form smord med fett och bröad med mjölmix. Klipp rullen i cirka 3 cm stora flikar och lägg flikarna som en fläta (ähum, inte så snyggt på min...) Låt jäsa övertäckt i 20-30 minuter. Pensla med matfett eller uppvispat ägg. Grädda 15-20 minuter. Låt svalna med bakduk på.

2 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

Jag passar på och tipsar om den här glutenfria kakan, som är mycket god! Just när jag skulle baka den fanns det ingen ricotta i affären, så jag tog keso i stället och lät den rinna av lite grann. Det blev jättebra och mycket uppskattat av glutenintolerant provsmakare!

12:31 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för tipset! Jag gjorde en liknande kaka för ett tag sedan med citronlikör i, gott.

1:18 AM  

Post a Comment

<< Home