Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, January 02, 2007

Ricottaplättar

Nigellas ricottaplättar är inte bara favoriter hos Karin utan också hemma hos oss. Nigella föreslår att man äter dem med färska jordgubbar, vilket ju inte passar årstiden så bra, och bara i nödfall med sirap. Vi brukar äta dem med honung och frukt. Blåbär vore nog smaskens. Eftersom inget socker tillsätts smeten kanske man skulle kunna prova dem med finhackade örter i, och något salt tillbehör, men det är som sagt bara en tanke. Och en liten varning får utfärdas - dessa plättar är mycket lättgjorda och beroendeframkallande!

Nigellas ricottaplättar (från Nigellas sommarmat)

250 g ricotta
1,25 dl mellanmjölk
2 stora ägg med gula och vita separerade
skalet från en ekologisk citron (mitt tillägg)
1,75 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
en nypa salt
smör till stekning

Rör noga ut ricottan med mjölk, äggulor och citronskal. Vänd ner mjöl och bakpulver, strö på pyttelite salt och rör till en slät smet. Vispa äggvitorna till skum och vänd ner dem i smeten.

Värm smöret och klicka ut smeten. (Enligt Nigella blir det ungefär 25 plättar, men när jag gör dem blir det bara hälften så många.) Grädda guldbruna nån minut, vänd och grädda lika länge på den andra sidan.

3 Comments:

Blogger Jessica said...

Låter lite som amerikanska fritters, men i fritters har man inte i ricotta. Ska nog inte prova de här, jag är tillräckligt beroende av pannkakor och fritters som det är ;).

9:54 AM  
Blogger Sara said...

Var köper du rosenvatten någonstans ?

12:07 PM  
Blogger Viktoria said...

Hej Sara! Jag köper rosenvatten när jag är i Malmö, vid Möllevångstorget, t ex på Palmyra eller Nansis bageri.

11:55 PM  

Post a Comment

<< Home