Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, October 22, 2006

Mellanmål de luxe


Jag gör som Nattbuss, kör en Miss Rotfrukt...

Fruktsallad kan vara gudomlig. Den här med päron och granatäpple, saffransyoghurt och alldeles nygjord frasig müsli var höjden av njutning för en liten stund sedan. Müslireceptet kommer från sjukgymnasten som också arbetar i friskvårdsprojektet jag håller på med. Man kan förstås variera receptet efter vad man har i skafferiet, byta ut nötter och frön mot andra favoriter, använda andra flingor eller kryddor. (Ni vet vad jag menar - improvisera!)

Jag borde väl haft något lite lagom glammigt på mej när jag åt den smålyxiga fruktsalladen, men jag hade precis fixat min cykel så jag hade ett par grå frottébyxor, inköpta för säkert tolv år sedan, och ett vitt tantunderlinne som inte riktigt täckte magen...

Nåväl, om ni fortfarande är sugna på müslin så är receptet här:

Karins müsli

5 dl rågflingor
5 dl havregryn
1 dl havrekli
1 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl grovhackad mandel eller hasselnötter
kokos, kanel och kardemumma efter behag
4 msk rapsolja
1 dl vatten
3 msk honung

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser utom kryddorna. Tillsätt olja, vatten och honung och rör runt. Pudra över kanel och kardemumma. Bred ut blandningen på bakpapperklädd plåt och sätt i ugnen i 20-25 minuter. Man kan behöva röra om ett par gånger så müslin inte bränns. När müslin svalnat kan man blanda i russin eller torkade aprikoser. Förvara müslin torrt i burk med lock.

6 Comments:

Blogger nb said...

fniss, det är lite roligt att ingen av oss verkar äta iklädda lagomlånga linnen :)

7:42 AM  
Blogger Viktoria said...

Haha, hoppades på en kommentar från dej, men trodde inte du läste vad jag skrev!

8:06 AM  
Blogger nb said...

jo ibl blir jag sugen på matbloggar också vet du!

8:51 AM  
Blogger Viktoria said...

Jo just det, jag hittade dej ju hos Ilva.

10:18 AM  
Blogger Therese said...

Hej! Jag provade på receptet på Müslin.... hur länge håller hemmagjord müsli i en tät glasburk?

5:07 AM  
Blogger Viktoria said...

Tja, jag vet inte... Tills den inte smakar gott längre? Nån månad i alla fall.

12:21 PM  

Post a Comment

<< Home