Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, September 12, 2006

Lammfärssoppa med pepparrot


Egentligen hade jag tänkt vänta in hösten innan jag publicerar den här soppan, men jag kan inte. Den är så god. Receptet kommer från Markus Aujalays Mat hemma och på krogen. Jag lånade boken på biblioteket och uppskattar tillgängligheten i recepten; "hemmamaten" är ovanligt lättlagad och inte så tillkrånglad (som finkockar annars har en tendens att göra den).

Lammfärssoppa med kål, potatis, pepparrot och yoghurt, 4 port

300 g lammfärs
rapsolja och en liten klick smör till stekning
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, grovhackade
3 potatisar, skalade och skurna i mindre bitar
1 bit spets- eller vitkål, grovt skuren
2 msk tomatpuré
1 tsk spiskummin
1 liter kalvbuljong
1 lagerblad
(ev lite chili av något slag, mitt tillägg)
salt och nymald svartpeppar
2 msk hackad bladpersilja
1 dl matlagningsyoghurt
2-3 msk färskriven pepparrot

Fräs färsen i olja och smör. Lägg i lök, vitlök, potatis och kål och stek i ytterligare någon minut. Tillsätt tomatpuré, spiskummin, buljong, lagerblad och eventuellt lite chili och låt koka i 20 minuter. Smaka av om salt behövs, peppra och avsluta med bladpersilja. Servera soppan med matlagningsyoghurt och pepparrot.

Min matlagningskurs började förra veckan. Det är ett trevligt projekt. Jag samarbetar med en sjukgymnast och varannan vecka får deltagarna (anställda på sjukhuset) laga mat med mej och varannan vecka gör de nån slags kroppsövningar. Vi avslutar med att äta tillsammans. Jag tycker att det blev väldigt bra i torsdags, trots att jag yrade runt. Det var första gången jag lagade mat i just det köket och jag hade lagt fram det mesta i förväg, men fick ändå leta efter mått, vitlökspress och annat. Köket har bara en ugn och för att både spenatmuffins och fyllda paprikor skulle bli klara i tid lånade jag ugnen i andra ändan av korridoren. När jag kom hem var jag mycket trött i både huvud och kropp, men lycklig. Jag har ett roligt jobb.

2 Comments:

Blogger Karin said...

Jag lånade boken i förra veckan och instämmer i allt du säger om den!
Har lagt den i minnet som skall köpas när det blir bokrea.

9:29 PM  
Blogger Jessica said...

Har du receptet på spenatmuffinsen?

5:31 AM  

Post a Comment

<< Home