Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 17, 2006

Bondens bidrag


Vi börjar få speciella lördagsvanor. Antingen fyndar vi barnkläder på loppisen på Södra Esplanaden i Lund eller så fyndar vi mat på Bondens egen marknad på Drottningtorget i Malmö. Vi känner oss som nån slags vinnare hur vi än gör. Igår var vi i Malmö. Vi träffade Karin, åt glass och fick en mängd bra malmömattips, förutom att vi hade det trevligt. Sen åkte vi till en kompis som fyller år och blev bjudna på fantastisk ängasoppa och rödbetor med getost. (Sonen ville ha sådana rödbetor till frukost idag...)

Till lunch lagade jag en koreansk squashpannkaka med soja- och chilidressing. Jag har aldrig varit förtjust i ugnspannkaka och den koreanska varianten jag gjorde blev inte bättre - jag besparar er receptet. Men ikväll åt vi gott. Med strutsfärs och currystark rabarberchutney (Holmana gård) inköpta på Bondens marknad gjorde jag väldigt goda biffar.

Strutsbiffar, spenatprickigt mos och grönsaksfräs, 4 port

Strutsbiffar:
500 g strutsfärs
1 tsk salt
2 dl gräddfil
1 ägg
0,5 finhackad gul lök
nymald svartpeppar
1 msk kinesisk soja
2 msk rabarberchutney
smör- & rapsolja till stekning

Spenatprickigt mos:
ca 800 g mjölig potatis
1-1,5 dl mjölk
ca 2 msk mascarpone
150 g hackad (tinad) spenat
nymald svartpeppar

Grönsaksfräs:
halverad brysselkål, finstrimlad vitkål, pressad vitlök, riven färsk ingefära, hackade valnötter, lite japansk soja, nymald svartpeppar, rapsolja att steka i

Till garnering:
nyriven parmesan

Koka potatisen i saltat vatten. Blanda strutsfärsen med salt och sedan med resten av ingredienserna till biffarna. Forma fina biffar och stek.

Värm mjölken till moset. Vispa ihop potatis med mjölk, mascarpone och spenat. Börja med den mindre mängden mjölk eftersom tinad spenat brukar vara lite fuktig. Smaka av moset med peppar.

Fräs de båda kålsorterna, vitlök, ingefära och valnötter ett par minuter. Smaka av med soja, peppar och kanske lite sherry om du har det hemma (jag glömde sherryn!).

Servera alltsammans med riven parmesan.

Mitt liv är mycket roligare sen jag blev bloggare. Jag känner mej mer normal, eftersom jag märker att det finns människor som är knäppare och mer besatta än jag. Men jag kan inte låta bli att ångra att jag finns med med här med hela mitt namn. Jag är den enda i Sverige som heter så. Jag hade kanske kunnat vara mycket intressantare (önsketanke!) om jag hade kallat mej själv nåt annat. Fast rätten ovan hade nog inte sett mindre präktig ut för det.

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Knäppgök va?!? ;)
Jo, jag känner mig också mer normal. På en blogg frågade nån hur många kokböcker man hade och det varierade mellan flera tusen till några hundra. Jag har åttiofem, som av familjen betraktas som bra konstigt men som jämförelsevis förefaller bra normalt efter omständigheterna :). Och inte lär jag sluta köpa kokböcker. Nu vill jag ha Gateaus brödbok. SLut hos förlag. Ligger på hos antikvariat i hopp om att hitta den.

Hur är strutsfärs? Jag har ätit strutsfilé. Det var väldigt gott. De hade överdoserat rosmarin på den så när vi upprepade utan blev det mycket bättre.

Har du känt dig påhoppad för att du använder hela ditt namn? Konstiga meddelanden eller så eller litet sårbart?

2:09 PM  
Blogger Viktoria said...

"...bra normalt efter omständigheterna" - haha! Just så!!!

Strutsfärs är väldigt trevligt och jag kommer att köpa det igen. Det smakar lite vilt och är magert. Jag var rädd att det skulle bli torrt, men det tycker jag inte att det blev.

Jag känner mej inte ett dugg påhoppad för att jag använder hela mitt namn. Däremot skulle jag känt mej "friare" om jag kallat mej själv nåt annat. Nu vet jag t ex inte vilka patienter, grannar och arbetskamrater som läser bloggen och därför skriver jag liksom utifrån det.

11:11 PM  

Post a Comment

<< Home