Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, October 15, 2006

En dag vacker nog för en köttgryta

Det har varit en vacker höstdag. Vi har varit ute och fikat, lekt och bara slappat. Ändå har en irriterande ytlig känsla smugit sej på. Tänk om ljuset försvinner tills vi ska äta den goda grytan med det saffransgula riset och de syrliga röda zeresjkbären. Naturligtvis försvann ljuset tills jag skulle fotografera så ni får föreställa er hur vackert det blev. Och gott! Jag hade lite problem med de torkade limefrukterna som skulle vara i. Enligt receptet skulle de tillsättas först när grytan kokat klart, men då skulle de väl inte ge smak åt det hela? Så i min version får limefrukterna koka med från början. Torkad lime smakar inte som färsk. De ger en viss syra, men också nån slags rökighet åt anrättningen. (Har du en bättre beskrivning får du gärna lämna en kommentar!) Jag tror att det är ett persiskt recept; det kommer i alla fall från en persisk kvinna som deltar i min matlagningskurs. Jag hoppade över den råstekta potatisen som skulle strös över grytan för jag tyckte inte att det behövdes. Eller har jag missförstått något väsentligt?

Köttgryta med gula linser och torkad lime

1 stor gul lök, finhackad
3 vitlöksklyftor, finhackade
rapsolja
500 g grytbitar av nöt- eller lammkött
1 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
2 torkade lime (alt pressad saft från en citron)
2 dl gula linser, väl sköljda
salt, nymald peppar

Fräs lök och vitlök i olja utan att de tar färg, bryn sedan köttbitarna. Lägg lökfräs, kött, tomatpuré, tomatkross och torkad lime i en gryta och låt koka under lock på svag värme tills köttet är mört. Fyll på med vatten om det behövs.

Koka under tiden linserna med lite salt. De ska inte bli sönderkokta (20 minuter blev perfekt för de jag köpt). Blanda i linserna i köttgrytan. Smaka av med salt och peppar. Servera med saffransris överströdd smörstekt zeresjk och någon grönsak till.

Uppdatering! När jag berättade för receptskriverskan hur jag tillagat grytan så blev hon inte så impad av mitt tillägg av zeresjk. Zeresjk och saffran kan man ha om riset är en rätt i sej. (Men jag tyckte att det blev bra även om det inte är korrekt....)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home