Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, October 21, 2006

Jag var rebell en kort stund

"Hur orkar ni?" utbrast en sekreterare häromdan när jag och en kollega diskuterade näringsvärdesförändringar vid uppvärmning av mat under en lunchrast. Jag tycker att det mesta som har med mat att göra är intressant. Och intressant kunskap är inte så tung att bära. Många undrar om man inte blir nojig angående sin egen mat när man är dietist. Jag kan bara tala för mej själv och jag äter allt ("fast inte alltid", som man så klämkäckt säger ibland) och jag tycker även att det är spännande att fundera på och lära mej mer om transfetters effekt på insulinkänsligheten, huruvida lågkolhydratkost är farlig eller inte, proteinbehov vid sårläkning och samtidig njurinsufficiens, om en citron kan påverka resultatet av en glukosbelastning... Den gångna veckan har mina tankar sysselsatts med sånt och för vissa låter det säkert ångestframkallande, men fatta - jag tycker faktiskt att det är KUL att tänka på! Eller åtminstone berikande.

Trots att jag trivs med mitt jobb är det deprimerande att vara dietist inom landstinget. Jag hade lönesamtal i veckan och chefen gav mej högsta betyg på lönekriterierna "personliga egenskaper" och "yrkesverksamhet", men ändå kunde hon inte, efter att ha haft mej anställd i över fem år, erbjuda ens fackets rekommenderade ingångslön. Rebelliskt vägrade jag godkänna den nya lönen och kände mej lite tuff. Sen pratade jag med facket och kollegorna och sjönk tillbaka på jorden igen. Jag får nog inse att min lön aldrig kommer att bli strålande eller ens anständig; med den här löneutvecklingen kommer mina studier inte nånsin att löna sej. I framtiden ska jag nog se mej om mer aktivt efter jobb inom den privata sektorn.

8 Comments:

Blogger Ilva said...

Jag forstar dig faktiskt! Det later intressant.
Men var ar ditt Cyberkocksbidrag???

10:31 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag funderade lite på att delta, men kom inte på nåt bra (äggen ställde till det i huvudet). Jag ska tänka lite till.

11:08 AM  
Blogger Jessica said...

LÖneförhandlingar är inte kul. Jag har inte haft nån på länge, mest för att jag inte har jobbat. Senaste vändan då jag jobbade i ett drygt halvår fick jag en usel löneförhöjning. Jag hade jobbat som en bäver men fick samma löneökning som de som hade friår, hundra kronor. Sen hade vi en förhandling till när jag var sjukskriven igen och då fick jag helt plötsligt bra mycket mer så det är inte direkt logiskt. Vi har inte heller rekommenderad meridianlön för akademiker. Jag insåg för länge sen att jag inte kommer att bli rik på det här jobbet och även om pengar betyder en hel del så har det bleknat i betydelse de senaste åren. Nu har jag fått lön igen och kommit upp i vad jag brukade få ut i lön före jag blev sjuk i mars 2004. Känner mig jäkligt rik :). Funderar på att byta fack sedan jag fått mer stöd av huvudskyddsombudet som tillhör annat fack än det jag tillhör. Dessutom är det fackförbundet mer aktivt än mitt eget. Nu när a-kasseavgiften kommer att förändras så gör det varken till eller ifrån.

Hur förändras näringsinnehåll vid uppvärmning förresten?

1:28 AM  
Blogger Karin said...

Enda chansen att få upp lönen är att byta jobb

1:47 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för era synpunkter!

Jessica, din fråga om näringsvärdesförändringar vid tillagning är inte helt enkel att besvara. Snabbt kan man säga att vattenlösliga vitaminer som vitamin C och folacin är mest känsliga. Kokning och lång varmhållning kan medföra att kanske bara 20-30% av den ursprungliga vitaminhalten finns kvar.

Fettlösliga vitaminer är mindre känsliga för tillagning, men bör förvaras mörkt och utan syre och ljus.

Mineraler är stablila, men man kan förlora en del kalium vid kokning av potatis och grönsaker (urlakning).

Generellt är det bra att inte koka grönsaker och potatis i för mycket vatten, inte överkoka och inte varmhålla längre tid.

5:53 AM  
Blogger an angel at my table said...

Det är där jag kommer in! Vill du göra tidnings jobb? Maila mig min adress finns på min sida.

2:05 PM  
Anonymous Dietiststudent said...

Detdär med lönen låter ju fördjävligt! Att de inte ens ger dig ingångslönen för dietister. Det lönar sig inte alltid pengamässigt att plugga, däremot kan man väl säga att de år man spenderar som student får en att uppskatta pengarna man får mycket mer sedan när man börjar jobba. Sen så får man ju ett jobb som man gillar också :).

8:15 AM  
Blogger Viktoria said...

Kära dietiststudent, jag hade glömt att jag skrev det där! Min lön är fortfarande inte bra. Men precis som du skrev är det viktigaste att man gör nåt intressant, och jag hade faktiskt fortfarande, efter 8 år i yrket, inte valt nåt annat nu om jag kunnat välja om. Så plugga på!

12:46 PM  

Post a Comment

<< Home