Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, September 08, 2006

Felsökning i stroganoff


Berätta för mej varför den här rätten inte blev så märkvärdig som jag förväntat mej. Jag trodde att det skulle bli en extraordinär stroganoff med tydlig svampsmak, men det hela smakade bara stekt champinjon med lite crème fraiche och en hel del paprikapulver. Det blev en typisk vardagsrätt utan speciell finess, dock fullt ätbar, och den lyfte till och med lite grand av en rejäl klick Heinz chilisås. Maken och jag har våra teorier om förbättring, som jag delger er i slutet av detta inlägg. Receptet kommer, i modifierad form, från Nigellas kokbok Fest - mat för högtid och kalas.

Svamp stroganoff med basmatiris, 4 port

1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 + 2 msk smör- & rapsolja
500 g shiitake, skogschampinjon och vanlig champinjon
2 msk vitt matlagningsvin
0,5 msk paprikapulver
1/4 msk muskot
1 dl lätt crème fraiche
finklippt persilja
salt, nymald svartpeppar

Stek gul lök och vitlök i en matsked av margarinet. Det ska inte ta färg. Dela svampen i mindre bitar, tillsätt resten av margarinet i grytan och häll på svampen. Lägg på ett lock och låt svampen småkoka omkring en kvart. Tillsätt vin, paprikapulver, muskot och crème fraiche och koka i ytterligare 5 minuter. Smaka av med salt och peppar. Strö över persilja och servera med basmatiris.

Man ska nog inte fuska bort sherry; systembolaget var inte öppet när jag lagade stroganoffen så jag tog matlagningsvin i stället för Nigellas rekommenderade sherry. Så ska man inte göra om man vill att maten ska bli lika god som svärmors. Sen tror vi att rätten hade vunnit på en smakrikare svamp och kanske smör i stället för smör- & rapsolja. Vad skulle du ha gjort för att få till den här rätten?

8 Comments:

Blogger Jessica said...

Jag litar inte riktigt på Nigellas recept. Jag brukar låta mig bli inspirerad men sen leta i kokböckerna efter nåt liknande eller slå ihop en bunt olika till något eget.
För att få till mustig smak så kanske man kan ta och slänga in en aning Karl Johansvamp och en skvätt cognac eller sherry. Var det torkad shiitake eller färsk? Om det var torkad, var den japansk med torkade hattar eller hela svampar? Jag är en smörmänniska men använder också flytande smör- och rapsolja från Arla. I övrigt skulle jag nog tillsätta några hackade tomater och ta helvarianten av creme fraiche.
Det är i övrigt dunderlänge sen jag åt något stroganoff eftersom jag är tomatallergiker men nu blev jag sugen :).

1:27 AM  
Blogger Karin said...

Jag skulle brynt svampen, tillsatt fräst tomatpuré och buljong,svamppulver eller något annat som ger lite mustighet till såsen.
Jag är osäker på hur pass viktig sherryn är i sammanhanget. jag brukar ofta hoppa över alkoholen om jag bedömmer att den skall ge lite syra, då tar jag citron eller någon god vinäger, matlagningsvin har jag aldrig använt.

2:32 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack, era stroganoffar hade blivit bättre än min! Spännande att ni båda nämnde tomat/tomatpuré. Det ska man nog ha. Bara paprikapulver blir lite papprigt.

Och Jessica - jag använde färsk shiitake. Varför undrade du?

3:54 AM  
Blogger Jessica said...

Torkade shiitake har, tycker jag, en djupare smak. De kommer vanligtvis bara som torkade hattar. Färska shiitake är lätt lite mesiga i smaken men det är ju inget fel på dem men smaken är mer koncentrerad i de torkade.

5:43 AM  
Blogger Viktoria said...

Intressant, Jessica, jag tänkte inte på att torkad shiitake skulle kunna ha en djupare smak. Det ska jag prova.

Och Karin, du skrev om svamppulver - vad är det?

9:43 AM  
Blogger Lisa said...

Jag håller med Jessica, här krävs torkad svamp som ger umami. Jag tycker receptet egentligenn är ogenomtänkt. Där finns inget som ger sjup och must. Inget som harmonierar. Muskot och svamp? Njae. Laga något annat är mitt hårda omdöme!

1:27 PM  
Blogger Clivia said...

Håller med örjan, här saknas lite senap! Det är väl den plus tomatpurén + någon syrad mjölkprodukt som ger den där speciella stroganoffsmaken... Åh nu blev jag sugen!

2:32 AM  
Blogger Viktoria said...

Vet ni vad jag gillar? (Nä.) Jo, ni har alla lämnat lite olika, men härligt självsäkra förslag. Det kunde blivit många goda rätter (eller NÅT ANNAT, som Lisa föreslog!).

Själv tror jag att jag föll för receptet för att det innehöll sherry. Som gravid missar jag inga chanser att blanda alkohol i maten (utom just denna eftersom Systembolaget var stängt).

Och Örjan - var hittar jag ditt stroganoffrecept?

11:39 PM  

Post a Comment

<< Home