Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, September 05, 2006

Kimchigryta med tofu

Jag är ju egentligen mest nyfiken på vad andra äter till vardags, hemma. Att läsa matbloggar ger mej ibland samma förbjudna känsla som om jag läste någons hemliga dagbok. När jag hittade kokboken Fem asiatiska kök - vardagsmat från Kina, Korea, Japan, Vietnam och Thailand (Yukiko Duke) i bokhandeln, var det just det lilla ordet "vardagsmat" som fick mej att köpa den. Idag lagade jag en koreansk kimchigryta som vi alla tyckte väldigt mycket om. Jag köpte färdig kimchi (inlagd och syrad salladskål), hade inte tid att vänta tio dagar på att äta middag... Såhär lagade jag grytan; jag har varit ganska trogen mot originalreceptet.

Kimchigryta, 4 port

200 g fläskkarré
en burk Tistelvinds kimchi hot, 380 g
0,5 purjo
1 msk olja
5 dl vatten
250-300 g fast tofu
1 msk sesamolja
(nymald svartpeppar, ljus soja)

Strimla köttet och grovhacka purjolöken. Bryn köttet och kimchin i några minuter i lite olja. Häll i vatten och låt koka upp. Sänk värmen och låt grytan puttra i en kvart. Lägg i purjolöken.

Skär tofun i stora tärningar och lägg i, låt koka i 10 minuter. Smaka av med sesamolja, svartpeppar och soja. Servera med ris.

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Om du kommer upp till Stockholm nån gång, mellan man, befintligt barn och kommande bebis och plocket med arbete, så finns utomordentligt god kimchi på Arirang på Luntmakargatan. Koreansk mat överlag är gott som tusan.

7:03 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Jessica! Tyvärr kommer jag nog inte till Stockholm i höst, men jag ska lägga namnet på minnet eller tipsa nån kompis som bor i Stockholm, kanske.

11:53 AM  

Post a Comment

<< Home