Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, July 29, 2006

Indisk potatis

Jag har arbetat en vecka och överlevt. Det var faktiskt rätt trevligt att börja jobba igen efter en lång semester. Och nu sitter jag här och röker en virtuell segercigarr - vi vann ju faktiskt, maken och jag.

Hos min mammas indiska väninna har jag ätit gul, kryddig potatis ett par gånger. Den är väldigt god till tandoorikyckling eller -lax. Jag kan inte de exakta kryddproportionerna, men ungefär såhär funkar (och blir inte speciellt starkt):

Rashidas potatis

ca 1 kg potatis
rapsolja
1 tsk hela spiskummin, mortlade
1 tsk hela svarta senapsfrön
1 tsk mald koriander
0,5 tsk gurkmeja
ett par nypor mycket starkt chilipulver
lite salt

Koka potatisen knappt färdig. Dela stora potatisar. Värm rapsolja i en stor stekpanna. Tillsätt spiskummin och senapsfrön, och efter en stund potatisen och resten av kryddorna. Stek potatisen gyllengul.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home