Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, July 31, 2005

Sällskaplig sushi

Jag älskar att äta på restaurang. Men nästan ännu trevligare är det att bli hembjuden till någon som omsorgsfullt valt ut och tillagat det jag ska äta. Faktiskt så är jag ofta mer nyfiken på hemlagad mat än restaurangmat. Och vi har varit på ovanligt trevliga middagar den senaste tiden.

I fredags var vi hos ett par i föräldragruppen för första gången. Medan regnet öste ner blev vi bjudna på en japanskinspirerad måltid i en form som var ny för mej - temaki (te= hand, maki= något inrullat). Först drack vi mustig miso (akka) i japanska träskålar, sen fick var och en göra sin egen sushi. Man lägger sushiris på diagonalen av en bit nori och väljer fyllning från skålar med räkor, caviar, crabfish, omelett, avokado och fint skurna strimlor av morot och gurka (och rå fisk när det inte är rötmånad!). Sen viker man ihop sitt nori-ark och doppar i soja och wasabi. Som en "japansk tacos". Och medan man äter funderar man på vilken fyllning man ska ta nästa gång. Vi drack sake ur små japanska keramikmuggar som liknar äggkoppar. Jag tycker att det smakar ljummen äppelcidervinäger med jäst och det är inte direkt gott, men roligt att dricka. Ni kanske märker att jag är nybörjare på japansk mat...

1 Comments:

Blogger Bloggblad said...

Så gott det där lät - jag har aldrig prövat sushi. Än. Men det ska bli.

9:52 AM  

Post a Comment

<< Home