Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, July 12, 2012

Ingen risk för orosmoln vecka 29


Nästa vecka åker vi till Lefkas, Grekland, och enligt uppgifter som min man hittat nånstans är det 0% risk att det blir moln och 2% risk för regn - fråga inte mej hur det resonemanget hänger ihop, men chansen till finväder borde vara betydligt bättre än i Lund i alla fall. Jag gjorde den grekiska bönrätten gigantes häromdagen och den tycker jag mycket om. Hur autentiskt grekiska mina bönor är vet jag förresten inte och jag skiter i vilket för de här är jättegoda. Första gången jag åt gigantes var på min bröllopresa för - hoppsan vad tiden går - 9 år sedan, och sedan dess gör jag dem regelbundet. Oftast äter jag dem med klyftpotatis och tsatsiki, och det som blir över fryser jag in.

Gigantes

500 g stora vita bönor
1 gul lök
6 lagerblad
10 stötta svartpepparkorn

Tomatsås:
5 stjälkar selleri
2 gula lökar
1 morot
6 vitlöksklyftor
1 dl olivolja
1 dl tomatpuré
750 g krossade tomater av bra kvalitet
5 dl vatten
1 krm kanel
2 msk rödvinsvinäger
1 msk strösocker
1 tsk salt
nymald svartpeppar
(och så lägger jag i en parmesanskalk om jag har det hemma, och när såsen är klar tar jag upp den mjuka ostbiten)

Låt bönorna ligga i blöt över natten. Koka dem sedan enligt anvisning på förpackningen tillsammans med klyftad lök, lagerblad och svartpepparkorn.

Finhacka stjälkselleri, lök, morot och vitlöksklyftor. Stek hacket mjukt i olivolja. Tillsätt resten av ingredienserna till tomatsåsen och låt koka ihop i 30-60 minuter. Tillsätt de kokta bönorna, låt det hela bli varmt och smaka av.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Lefkas är så himla fint! Vi var där för några år sen. Byn vi bodde i hade massor av trevliga tavernor, men inte direkt nån mysig strand så vi hyrde bil och körde till toppstränderna på västsidan. Missa inte "huvudstaden" där alla husen är byggda av korrugerad plåt. Mycket gulligare än det låter.
Ha en underbar semester!

10:39 AM  

Post a Comment

<< Home