Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, April 29, 2012

En riktig höjdarpicknick


Vi packade korgen full med kikärts- och olivsallad, frukt på spett och fantastiska pizzor med mögelost och vindruvor. Pizzareceptet fick jag av en av mina bästa vänner som samlat alla sina favoritrecept i en egen kokbok. Även om kokboken inte är utgiven av något förlag så är det den kokbok jag gillar mest hemma, både för de vackra bildernas skull men också för att den innehåller roliga recept (och en del av dem har jag en personlig relation till eftersom jag åt dem för första gången när jag gick på lågstadiet...).

Barnen älskade pizzorna och spetten, men kikärterna ramlade mest på marken. Det var sol och vi fick fräknar på näsan. Gud, vad jag har längtat efter detta.

Lenas pizzor med mögelost och vindruvor, en plåt

en rulle färdig pizzadeg (utan tomatsås på!)
140 g mögelost, t ex Kvibille ädel special
en halv burk mascarponeost
1 rödlök
en klick smör
50 g valnötter, hackade
drygt 100 g vindruvor, halverade

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mögelosten med mascarponeosten. Bred ut oströran på pizzabottnen. Grädda i 10 minuter.

Skiva löken och mjukstek den i smöret.

Ta ut plåten från ugnen. Lägg på stekt lök och valnötter. Grädda i cirka 7 minuter till. Strö över vindruvor.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home