Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, May 26, 2012

Små mirakel: fröer och jordgubbsbakelser


Igår på kolonilotten så såg jag att det börjar komma pyttesmå söta blad där jag planerade mangold- och kålrabbifrön! Det känns som ett komplett mirakel trots att det ju inte är så oväntat egentligen.

Min svägerska Malin äter kolhydratsnålt emellanåt och när vi träffades senast bjöd hon på bakelsena ovan - som jag blev mer än barnsligt förtjust i. (Om man inte vill använda sötningsmedel kan man använda vanligt socker i stället.) Själva kakbottnen är en sötare variant av en "oopsie", dvs ett alternativ till bröd som görs av ägg och philadelphiaost.

Malins jordgubbsbakelser, ca 20 st

3 ägg
100 g philadelphiaost
5 tsk sukrin plus ("dubbelt så sött som socker") eller 1 msk vanligt socker
1,5 msk fiberhusk
1,5 tsk bakpulver

ovanpå:
en blanding av vispad vispgrädde, rysk yoghurt, sötningsmedel/socker och vaniljpulver

överst:
skivor av kiwi och jordgubbar

Sätt ugnen på 150 grader.

Dela äggen i vitor och gulor. Vispa äggvitorna hårda med lite salt. Vispa äggulor och philadelphiaost i en annan skål, och tillsätt sötningsmedel/socker.

Blanda fiberhusk och bakpulver, rör ner detta i äggulesmeten och vänd försiktigt ner vitorna. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i cirka 25 minuter eller tills bakverken får fin färg. Låt dem svalna.

Klicka på gräddsmeten och lägg på kiwi och jordgubbar.

1 Comments:

Anonymous Kim said...

Jag är inte så mycket för olika dieter där man tar bort saker, men de här små bakelserna hade jag inte sagt nej till :)

1:01 PM  

Post a Comment

<< Home