Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, July 14, 2011

Dagens recept: grön remoulade


Det regnar och regnar. Jag har ägnat dagen åt att sälja saker på Blocket, och det känns bra att bli av med prylar som bara står och skräpar i vår källare annars. Lite extrapengar är ju heller aldrig fel, speciellt inte just nu. Jag har gjort en räkpaj idag också och en tomatsås med vaxbönor och oliver. Och smarriga PMS-kakor. Annars har jag inte gjort nåt alls.

För ungefär en vecka sedan var jag i Köpenhamn och åt söta "smushies" på The Royal Café. Man kan säga att en smushie är ett smörrebröd som är litet och behändigt som en sushi (men som ändå - surprise! - kostar lika mycket som ett vanligt smörrebröd). Min favorit blev fiskfrikadell Lindström med curryremoulad, rödbeta, dill och rödlök. Sen hittade jag, i min nyinköpta kokbok "Aarstidernes nye livretter", ett recept på en remoulad som är alldeles sprängfylld med godsaker och i konsistensen mest liknar en coleslaw. Fast den är mycket godare. Jag har modifierat (= förbättrat) receptet en aning och det är ingen idé att göra för lite så jag har ökat mängden också. Vi har ätit remouladen med grillad lax, med färska grillade korvar och med stekta fiskfärsbiffar, och alltid med våra egna potatisar; dem kan jag skriva mer om en annan gång.

Årstidernas gröna remoulad, ca 10 port

400 g grovriven morot
200 g grovriven rotselleri
3 dl grekisk yoghurt
1 dl majonnäs
1,5 tsk curry
en burk inlagd kapris á 55 g, grovhackade
en liten rödlök, finhackad
0,5 kruka dill, hackad
0,5 kruka basilika, finklippt
salt och nymald peppar

Blanda alltsammans. Smaka av med salt och peppar. Klart!

7 Comments:

Anonymous tina said...

Viktoria, av bären (särskilt körsbären) ska du göra romtopf: http://www.pickipicki.se/2011/07/startskottet-for-arets-romtopf/

1:34 AM  
Blogger Viktoria said...

Efter ditt tips gick jag och plockade körsbär. Jag trodde jag hade två körsbärsträd, men upptäckte att det faktiskt är tre... Två smakar gott, och det tredje ser gott ut men smakar bara surt och äckligt.

Ha det bra!

8:13 AM  
Blogger Mona said...

Bra blogg du har! Undrar vad du tycker om sådan fettfri majonäs som innehåller betydligt mindre kalorier, funkar den lika bra?

4:14 AM  
Blogger Viktoria said...

Hej Mona! Jag brukar använda fet majonnäs och har inte så mycket erfarenhet av fettfri majonnäs. Den fetare är förmodligen lite godare, men jag tror att remouladen kan bli helt ok även med fettfri majovariant. (Berätta gärna hur det går!)

12:06 PM  
Blogger Viktoria said...

Tack förresten Mona för du tycker min blogg är fin!!!

12:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Åh, den ska jag prova, jag har nästan allt hemma! :)

2:46 PM  
Anonymous Lillemor said...

härligt!! nu blir det äntligen av att testa en egen remouladsås...har haft det i tankarna länge..tack!!

11:15 PM  

Post a Comment

<< Home