Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, July 08, 2011

Bär, bondbönor, borlottibönor


Jag har fullt upp med att ha semester och att bara finnas till i all enkelhet. Min dotter och jag plockar världens finaste svarta vinbär på kolonilotten, vi hinner knappt med nåt annat. "Vi måste plocka inför vintern", säger hon (för hon har hört mej säga det). Oftast äter vi upp bären innan de hamnar i frysen, men vi har också gjort paj, saft och smoothie.

Bondbönsplantorna har blivit svartprickiga av löss. (Men vad är väl lite löss mot hala mördarsniglar och äckliga-men-bra-maskar-som-snuddar-läskigt-på-handen-när-man-gräver-upp-potatis?) Jag sprutade såpavatten på lössen idag. (Och eftersom jag inte gillar kletiga djur ska jag använda mina nya trädgårdshandskar i stället för att leja ut snuskjobben på min son.)

På tal om bönor, vi kom hem från Turkiet för nån vecka sen, och de färska borlottibönorna vi köpte där och åt varenda dag var alldeles vanebildande (se ovan). Vattenmelonen och ostpizzan hamnar på andra plats.   

0 Comments:

Post a Comment

<< Home