Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, March 13, 2011

Viktorias supermüsli (glutenfri)

I går morse provade jag ett par nya recept inför en jobbgrej. Den nygjorda müslin med fil och finhackad fruktsallad blev väldigt god, och passar även oss som tål gluten. Havresconesen blev för nyttiga (faktiskt nästan oätliga, jag måste hitta på nåt bättre recept).

Viktorias supermüsli (glutenfri), 7-8 dl (satsen kan dubbleras eller drygas ut med glutenfria flingor)

0,75 dl vatten
2,5 msk rapsolja
1,5 msk honung
4 dl havregryn (Semper och Carlshamn har specialbehandlade glutenfria)
0,75 dl pofiber
0,5 dl solrosfrön
1 dl kokos
0,5 dl hackad mandel

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa ihop vatten, olja och honung. Blanda med resten av ingredienserna. Häll blandningen på en plåt med bakplåtspapper. Rosta i ugnen i 15-20 minuter. Rör om så det inte bränner, nästan var femte minut kan det behövas.

Müslin serveras med naturell fil eller yoghurt och t ex fruktsallad eller finhackat äpple och kanel eller varma hallon med lite vaniljsocker på.

4 Comments:

Blogger Ester said...

Gillar namnet på müslin :-)

2:51 PM  
Blogger Sockertussen said...

Vad himla gott det ser ut! =)

Jag tänkte passa på och tipsa dig om en tävling på min blogg där du kan vinna ett fint förkläde!

Kom gärna förbi o titta ;)
/Nellie

11:04 AM  
Blogger Remsan said...

Brukar också rosta egen müsli. Det är så mycket bättre. Vad är profiber?

1:35 PM  
Blogger Viktoria said...

Hej, hoppas den här kommentaren fastnar (den kom bort tidigare)!

Välkomna hit! Naturligtvis vill jag vinna ett fint förkläde, Nellie! Och Remsan: pofiber är potatisfiber. Det smakar inget, men maten (eller müslin) blir mer fiberrik.

10:43 AM  

Post a Comment

<< Home