Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, January 06, 2010

Riktigt smaskiga hallon- och chokladscones

Igår fick barnen bläddra i mina kokböcker och välja nåt. I "Leilas guldkant på vardagen" hittade de dessa scones som blev grymt lyckade. Men våra scones blev inte lika fina som Leilas. I stället för att stansa ut rundlar gjorde vi två stora platta kakor som vi delade efter bakningen. Och vi hade inte tillräckligt med choklad så vi fyllde på med smarties; det fungerade utmärkt. Blåbär och vit choklad hade nog också blivit gott, eller kanske citronskal och sega bitar av vaniljfudge.

Leilas engelska chokladscones med hallon, 8 bitar

8 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
0,5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk
100 g mörk fin choklad, 70%
150 g frysta hallon

uppvispat ägg och råsocker till pensling

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en skål. Dela smöret i bitar och nyp in det i mjölblandningen. Vispa ihop ägg och mjölk. Blanda alltsammans försiktigt, hallonen ska helst inte gå sönder för mycket.

Tryck ut hälften av degen på en plåt med bakplåtspapper. Den ska vara 2-3 cm tjock. Gör en "kaka" till av resten av degen. Pensla med ägg och strö över socker. Grädda i cirka 10 minuter eller tills sconesen ser lagom gyllenbruna ut.

Och i morgon är det dags att jobba igen. Två dagar.

9 Comments:

Blogger Jessica said...

ser tokmumsiga ut! Ska prova, älskar hallon men utesluter nog chokladen.

1:44 PM  
Blogger Viktoria said...

Jag lovar dej, Jessika, de är verkligen snusksmarriga. Man måste inte ha choklad i även om jag tycker att hallon och mörk choklad är en fin kombo. Vet att t ex Lisa FW tycker att det är blandning som inte funkar. Tycker du inte heller att de stämmer överens?

1:58 PM  
Anonymous tina said...

Men åh, här sitter jag och är lite småhungrig och vad ser jag då om inte super lyxiga scones! Jag tror jag smäller av!!

2:26 PM  
Blogger Jessica said...

Jag tycker verkligen att choklad och hallon passar överens :). Jag brukar använda dem i mörka chokladkakor för att bryta av chokladsmaken men det känns lite overkill för scones men i en sockerkaka kanske. Men jag kan göra hälften hälften. Nån gång när jag är i närheten av min egen ugn. Typ.

3:02 PM  
Anonymous Mat för fyra i huset said...

Åh va gott det ser ut. Precis i min smak. Detta skulle nog mina barn också gilla.

/Nina

11:10 PM  
Anonymous Anna B said...

Mmm, låter goda. Minns att även Jan Hedh använder hallon och choklad ihop i tryfflar: http://www.malmborgs.se/filearchive/1/1626/Jan_Hedh_tryffelrecept_Kåge.pdf

11:20 AM  
Blogger Mikkan said...

Leila gör alltid mat som känns syndigt sexig på något vis. vet inte hur, men hon lyckas alltid, she's got that something. ;)

2:17 AM  
Anonymous Maja said...

Oj såna blir det att baka nu och ha till teet ikväll! Tck för inspirationen:)

9:20 AM  
Anonymous Tova said...

Åh, verkar ju superljuvligt. Attans att jag gjorde slut på hallonen i en kladdkaka igår, får nog ta och köpa nya...

6:21 AM  

Post a Comment

<< Home