Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, June 28, 2009

Ingefärsdoftande morotssallad från Nami-Nami

Jag har varit ledig i två veckor och kommer knappt ihåg hur man lever ett vanligt jobbliv längre. (Det är väl det som kallas "att koppla av".) Vi slappar, cyklar på utflykt till Lomma, Dalby söderskog, Källbybadet eller någon lekplats i stan. På cykelvägen över de skånska åkrarna snor vi några sockeräter så fort vi kommer åt. Så jag gör absolut inget vettigt, men är brun i ansiktet och på fötterna.

Här är en sallad som gjorde oss glada. Receptet kommer från den utmärkta bloggen Nami-Nami som drivs av en tjej i Estland. Jag la till lite starkt rökt paprikapulver och det blev en extra piff som rekommenderas för den som har tillgång till det.

Varm ingefärs- och morotssallad med fetaost, lagom för 4 som sidorätt eller för 2 som huvudrätt

500 g ekologiska morötter
1 gul lök
1 rågad tesked gula senapsfrön
1 msk smör + 1 msk rapsolja
en nypa salt
1 dl vatten
2-3 tsk färskriven ingefära
nymald svartpeppar
ev ett par rejäla nypor rökt hett paprikapulver (Pimentón de la Vera)
2-3 msk persilja
100-150 g tärnad fetaost

Skala morötterna och skiva dem tjockt. Skär löken smått. Värm oljan och smöret, lägg senapsfröna i pannan och stek nån minut, tills fröna börjar "poppa". Tillsätt morotsskivorna och stek i 5 minuter. Rör om ibland. Minska på värmen något och lägg löken i pannan. Låt den bli genomskinlig; det tar ungefär 5 minuter till. Häll i vattnet och koka tills vattnet har kokat bort men moroten fortfarande har ett visst tuggmotstånd. Smaksätt med ingefära, salt, peppar, persilja och ev paprikapulver. Koka ytterligare en minut.

2 Comments:

Blogger Jessica said...

När man glömmer alla lösenord och koder till jobbet, då vet man att man har haft semester :)

3:16 AM  
Blogger Pille said...

Glad to hear that you enjoyed this, Viktoria!!

5:24 AM  

Post a Comment

<< Home