Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, November 06, 2009

Husmorsornas italienska köttbullar

Fredagskväll. Jag har flyttat in datorn på min sons rum för att sällskapa hans legobyggande. Vi lyssnar på P J Harvey och känner oss tuffa. Åtminstone jag.

Jag fick ett köttbulletips från en patients mamma. (Sedan en månad tillbaka arbetar jag även på barnsjukhuset.) Och som kokboksförfattarna själva skriver "No more Mamma Scan after this. Ever." Jag är ingen köttbullemamma, köttbullar tar för lång tid de flesta dagar. Men dessa köttbullar är utmärkta. De går rätt snabbt att göra och man fryser de man inte äter upp och steker sedan efter behov. Min variant är glutenfria och utan citronskal, annars har jag följt receptet.

Italienska köttbullar, 50 st

800 g köttfärs, t ex bland-
1,5 dl havregryn (ren havre från Semper om man vill laga glutenfritt)
1 stor riven gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
1,5 tsk salt
1 tsk nymald svartpeppar
2 msk kalvfond
1 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
1 dl nyriven parmesan
lite finhackad persilja

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda havregryn med lök, kryddor, fond, ägg, mjölk och grädde och låt svälla en stund. Blanda i köttfärs och parmesanost och arbeta smeten (inte för länge). Forma cirka 50 köttbullar och lägg på bakplåtspapperklädda plåtar. Grädda i ugnen ungefär en kvart. Servera med tomatsås, spagetti och grönsaker (blomkål på bilden).

6 Comments:

Blogger Jessica said...

Annars är järpar bekvämt. Gör smet, låt vila en stund, forma järpar, stek i ugn.

5:18 PM  
Blogger Tina said...

Tack för grattis, men glöm aldrig bort att det egentligen är du som är min idol. Köttbullarna låter för övrigt kalasgoda!!

2:54 AM  
Blogger Viktoria said...

Åh, jag är idol! Nu blev kvällen ännu bättre.

7:51 AM  
Blogger Växelhäxan från norrland said...

Hej
Jag ha skrivit av ditt recept, måste prövas nästa gång andan faller på..
Trevlig helg

3:55 AM  
Blogger Min rosendröm said...

Jag har precis testat ditt köttbullerecept och det var kanon. Tusen tack. Jag har skrivit om receptet på mtt blogg.

/Nina

12:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Suverän idé att göra köttbullar i ugnen. Så himla enkelt! Goda är de också. Fast mina blir inte runda - de blir som kokostoppar ungefär. Sambon undrade om de skulle doppas i choklad innan vi åt dem... Fast även han tyckte att smaken var fantastisk. Utan choklad.

4:12 AM  

Post a Comment

<< Home