Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, March 06, 2009

Koriander- och jalapenohummus

Något av det godaste jag vet är rostade potatisklyftor, broccoli och hummus. Lagom roligt, tycker min man. Men barnen mumsar glatt kokt broccoli och potatisklyftor; den krämiga hummusen lämnar de åt mej, och jag får äta hummusmackor hela veckan sen.

Häromdagen förnyades hummusen på ett lite vardagssubtilt sätt. Via Kinna hittade jag Tastespotting och cilantro-jalapenohummus. Översatt till svenska blev det såhär i mitt kök:

Koriander- och jalapenohummus

5 dl kokta kikärter
saften från en citron
1 dl naturella cashewnötter
1 tsk havssalt
ca 0,5 dl olivolja
en kruka koriander
1 jalapeno (grön chilifrukt), finhackad och utan frön
lite vatten
nymald svartpeppar
1-2 vitlöksklyftor

Skölj kikärterna noga om du använder burkkikärter. Kör kikärter, citronsaft, cashewnötter, salt, olja, korianderblad och jalapeno till en fin smet i matberedare. Tillsätt vatten efter behov. Smaka av med svartpeppar, pressad vitlök och kanske en aning mer salt.

2 Comments:

Blogger Leila said...

Hummus är så gott...jag lyckas aldrig göra den riktigt krämig dock....kul blogg!

2:49 PM  
Blogger Linn said...

Åh,vilken härlig hummos. Den ska jag testa. Jag är helt hooked på hommus i perioder, mm, så enkelt och gott. Jag åt en lite smarrig hummosmacka idag faktiskt med hemmagjorda pitabröd. Mm.

3:27 PM  

Post a Comment

<< Home