Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, February 02, 2009

Översättarhelenas jättejätteroliga morotsbiffar

Jag efterlyste klimatsmarta rätter och fick bland annat recept på Helenas morotsbiffar. Faktiskt så tänkte jag laga biffarna redan dagen därpå, men det föll på kikärtsmjölet. Varken Ica, Coop eller hälsokostaffärerna verkade ha kikärtsmjöl. "Vi hade det förr, men ingen köpte det. Och så blir det dåligt rätt snabbt", sa tanten i en hälsokostaffär. På Ris & Curry fanns det förstås, men det kom jag inte på förrän för någon dag sedan. Nåväl, biffarna blev supergoda när jag väl gjorde dem! Smaken på kikärtsmjölet påminner mej om indisk mat, det där obestämbara i indisk mat, höll jag på att skriva. En svagt nötaktig smak.

Härnäst: Ilvas kikärtsfritters med ricotta-, soltorkad tomat- och olivfyllning. Jag vill ju inte riskera att kikärtsmjölet blir för gammalt.

5 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

Vad kul att du gillade dem! Förutom Ilvas fritters (som jag också tänker testa), så kan du göra socca av kikärtsmjölet. Jag gör det ibland i långpanna i ugnen. Det är jättegott och brukar även uppskattas av barn1

1:13 PM  
Blogger Översättarhelena said...

(Den där ettan på slutet skulle förstås ha varit ett utropstecken.)

1:14 PM  
Blogger Viktoria said...

Men hur snabb är du, Helena... Jag hann ju knappt publicera! Vi gillade dina biffar jättemycket och sen skriver du ju så bra. Jag kommer alltid att minnas tjockleken på biffarna genom din örsnibbsförklaring!

Socca - måste jag kolla upp!

1:19 PM  
Blogger Översättarhelena said...

Tack! Det är inte jag som är snabb utan RSS-läsaren! (I kombination med kvällsjobb ...)

1:41 PM  
Blogger Sanna said...

hmm... nu blir jag nyfiken! Dessa kanske man skulle testa att göra... vi har pratat om att göra kikärtsbullar men detta verkar mer spännande... :)

6:10 AM  

Post a Comment

<< Home