Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, January 23, 2009

På havet

Jag är på havet,
och havet blåser på havet.
Jag sitter på ytan,
och stormens grova klackjärn rispar min vaxduk,
där jag dukat liten frukost.

Kaffekannan faller omkull.
Brödet väntar på smöret.
Osten rullar i havet,
men apelsinerna håller jag hårt
i händerna.

Gud gode, rädda undan stormen
litet mat
åt mitt liv.

Anna Rydstedt, Min punkt, 1960

2 Comments:

Blogger enAnnan said...

Vackert!

12:44 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Får mig att tänka på något ur Stora lyrikboken som jag fick när jag var tonåring.

Göran Palm skrev 1964: ”Jag står framför havet/ Där är det/ Där är havet/ Jag tittar på det/ Havet. Jaha/ Det är som på Louvren”.

11:29 PM  

Post a Comment

<< Home