Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, November 27, 2008

Citron- och havremuffins


Jag lovar, citron- och havremuffinsen smakar inte nyttigt alls. Däremot bakade jag nyss några "energy bars" som smakade extremt nyttigt och delade upp familjen i två läger. Jag och dottern gillade dem, men maken och sonen tyckte att de var rent vidriga. Kanske hamnar de här på bloggen ändå; jag måste provsmaka dem några gånger till först bara.

Citron- och havremuffins, 12 st

2 dl havregryn
2,5 dl dinkelsikt
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 msk + 2 tsk ljust muscovadosocker
1 dl smör- & rapsolja
1 dl katrinplommonpuré (en barnmatsburk)
skal från 2 små ekocitroner
1 dl pekannötter, rostade och hackade

Sätt ugnen på 220 grader. Blanda havregyn, mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Vispa ägg och 3 msk socker i en annan skål.

Blanda de torra ingredienserna med äggblandningen, smör- & rapsolja, plommonpuré, citronskal och nötter.

Lägg 12 muffinsformar i en muffinsplåt. Fördela smeten i formarna. Strö lite socker över. Grädda i en kvart, mitt i ugnen.

Mina tankar går i spridda skurar, till K, till R. Och till E, som gjorde min gårdag fin. Det finns saker som berör och som man inte kan släppa. Vad mer kan man säga.

3 Comments:

Blogger www.saratilda.blogg.se said...

Hej behöver "adventsmys" mattips vad jag kan bjuda på....
Kom in och skriv dina tips hos mig

www.saratilda.blogg.se

4:11 AM  
Blogger Sanna said...

Oj vad goda de såg ut! Kanske man ska testa snart...

har förresten utmanat dig på min blogg.. kolla in länken:

http://veckansmiddag.blogspot.com/2008/11/utmaning-av-chili-ej-matrelaterat.html

5:00 AM  
Blogger Unknown said...

Åh, receptet åker direkt till min baktokiga lillasyster!

7:26 AM  

Post a Comment

<< Home