Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, September 13, 2008

Malins bovetegröt

Tack alla ni som tänkte på oss i onsdags. Allt har gått bra, ja över förväntan faktiskt. Sonen ligger i soffan och tittar på filmer hela dagarna och han har inte ont (det viktigaste).

Förra helgen lärde jag mej äta bovetegröt. Min brors fru (svägerska låter så märkligt gammeldags...) gjorde bovetegröt när hon var här och nu har jag själv testat ett par gånger. Jag som inte gillade gröt förrän jag hade fyllt trettioett, och som tyckte att bovete smakar rätt konstigt fram till för en vecka sen, längtar nu efter bovetegröt hela tiden. Barnen gillar också Malins gröt. Ungefär såhär tror jag hon gjorde.

Malins bovetegröt, 1 port

0,5 dl bovetekross
1 msk torkade tranbär
1 msk pumpafrön
1 msk solrosfrön
ett halvt äpple, urkärnat och tärnat
1,5 dl vatten
en nypa salt

tillbehör: mjölk och kanel

Skölj bovetekrosset noga genom en sil, först i varmt vatten och sen i kallt. Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka på svag värme i 10 minuter. Rör om ibland. Servera ur djup tallrik, strö på kanel och häll på mjölk. (Man kan förbereda gröten på kvällen genom att blanda alltsammans och ställa i kylen; då går det lite snabbare att koka gröten på morgonen. Gröten kan också göras helt klar och värmas i mikron.)

2 Comments:

Blogger Annette said...

Pust!

Att ligga i soffan och titta på filmer låter ju faktiskt fullt uthärdligt.

Slipper jag gröten? Jag är över 40, och har inte lärt mig att gilla gröt än...

1:25 PM  
Blogger Viktoria said...

Annette, du slipper även om jag inte tror att det är helt kört för dej.

8:54 AM  

Post a Comment

<< Home