Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, August 30, 2008

Tacokryddad köttfärs i paprika

De här paprikorna har vi gjort på diabetesskolan flera gånger och de är ett exempel på hur lätt man kan ha grönsaker i maten också, inte bara till. Ah, i ärlighetens namn är de är lite meckiga att göra - det är mycket skärande och hackande - men det är inte svårt alls. Nuförtiden gör jag dem bara hemma. Receptet har hängt med i 5-6 år, tror jag, och kommer från Ica Kuriren. (Passa på när paprikorna snart är i säsong.)

Tacokryddad köttfärs i paprika, 4 port

4 stora röda paprikor
riven lagrad ost till gratinering

köttfärssås:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
250 g nötfärs
2 msk tacokrydda
1 msk smör- & rapsolja
2 msk tomatpuré
1 stor morot, grovriven
3 dl strimlad vitkål
2,5 dl vatten
1 msk kalvfond från flaska

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka lök och vitlök. Fräs lök, vitlök, köttfärs och tacokrydda i fettet. Tillsätt tomatpuré, morot, vitkål, vatten och fond. Koka utan lock i 15-20 minuter. Smaka av.

Skär bort kärnfästet på paprikorna. (Har man plats för dem i formen så kan man låta dem ugnsbakas med paprikorna; det ser lite snyggt ut att sätta på dem efteråt.) Fyll paprikorna med köttfärssåsen och strö över riven ost. Gratinera i mitten av ugnen cirka 25 minuter. Vi brukar äta paprikorna med yoghurtsås, ris och sallad.

2 Comments:

Blogger A N N I K A said...

Åh, färsfyllda paprikor är så himla gott. Ett tips för de som tycker det är meckigt att få paprikorna att stå stadigt är att istället halvera dem längstmed, från skaftet ner till bottnen alltså - då ligger de ner istället, och blir precis lika goda. (Och det blir lite mer plats för ost, vilket kan vara ytterligare en fördel om man är svag för den delen av rätten)

2:19 PM  
Blogger Viktoria said...

Vilket bra tips! (Jag är förresten mycket svag för ost.)

5:56 AM  

Post a Comment

<< Home