Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, July 12, 2008

Grillad fläskfilé på Annettes vis


När jag läste receptet hos Annette kände jag att detta kunde vara något för mej. Men det gick rent åt helsicke när jag provade det första gången på grund av en mängd olyckliga omständigheter. Ikväll grillade vi på innergården och det blev riktigt gott. Barnen åt upp valnötsbrödet och spetten med små tomater, oliver och mozzarella medan köttet blev klart. Maken grillade det perfekt (snudd på rosa), annars kan ju fläskfilé bli ganska torrt och trist. Kryddningen med dijonsenap, nykrossade fänkåls- och korianderfrön var lysande. Och att grilla på riktig grill (nåja, en halvtaskig engångsgrill, men i alla fall med träkol!) är ju nåt religiöst i sej en sommarkväll.

Hos Annette fanns inga måttangivelser och det spelar inte heller så stor roll hur mycket senap och kryddor man tar så länge man inte tar för lite. Såhär gjorde jag idag: Jag delade fläskfilén på längden för att den skulle grillas fortare. Sen smorde jag in de två bitarna i cirka 3 matskedar dijonsenap. Jag mortlade ungefär 2 msk hel fänkål, 1 msk hel anis, 3 msk korianderfrön med några svartpepparkorn och fördelade kryddorna på filébitarna. Eller kanske tog jag lite mindre mängd av kryddorna, skitsamma. Köttet fick ligga i kylen i någon timma innan vi grillade. Heja Annette!

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Jag tror att så många är rädda för ens en tillstymmelse till rosa i fläskkött att de steker det tills det är genomdött en till gång.
Fläskkött behöver lite extra omsorg men om man tillagar en fläskkarré eller en fläskkotlett med lite simpel varsamhet så blir det fruktansvärt gott. Jag har börjat tillaga fläskfilé, jag har inte gjort det själv på år just för att det har varit för många torra rackare genom åren, i ugnen med köttermometer på låg temperatur till som din man gjorde det, knappt rosa. Sedan får den stå till sig och då blir den perfa :).

2:26 PM  
Blogger Annette said...

Vad kul att det blev bra!

Ett av de absolut bästa grilltillbehören är en grillvan make.

Min man sade till mig häromdagen: "Vilka bra grillmiddagar vi har i år!"
Yes, darling, det är för att du nu behärskar grillkonsten perfekt...

1:16 AM  

Post a Comment

<< Home