Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, June 20, 2008

Trevlig midsommar!

Vi har firat enkelt och lugnt. Sonen hade en kompis här och hennes pappa firade också med oss. Barnen byggde en koja på balkongen och förvandlade dubbelsängen till en hoppborg. När det regnade klädde de av sej nakna, skrek på balkongen och slog i balkongräcket för att efterlikna åskan. Så vad menar man egentligen, som småbarnsförälder, när man säger att det var lugnt här? Det har ju inte varit tyst direkt. Jag tänker mer att barnen hade roligt, ingen slog sej och de bråkade inte. Då är det lugnt.

Vi åt ugnsbakad lax som inte blev så märkvärdig som jag tänkt; själva fisken var ok tack vare att jag inte överstekte den i ugnen. Jag läste nånstans att man kan beräkna 10 minuter hög ugnsvärme per 2,5 cm (inch) av laxens tjocklek. Det blev bra så plus någon extra ugnsminut. Digitaltermometer är ju smidigt, men ibland känns det lite onödigt. Jag la laxens skinnsida uppåt och min son tyckte fisken såg ut som orm med granbarr (rosmarin) när den var klar.

Chokladtårtan efteråt var kladdig, väldigt chokladig och god. Jag glömde ta fram vaniljglassen jag köpt. Glass hade varit gott till. Jag gillade den här chokladtårtekakan mycket och påmindes dessutom om körsbär. Det är tid för körsbär nu och jag vill äta fler.

Saras chokladtårta med körsbär

150 g normalsaltat smör (eller ekologiskt + 1 krm salt)
150 g mörk choklad, 70%
4 msk madeira
3 dl körsbärsmarmelad (t ex en burk à 400 g från Den gamle fabrik)
1,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 dl kakao
3 ägg

chokladglasyr:
150 g mörk choklad
2 msk smör
2 msk råsocker
2 msk starkt kaffe
(ev 1 msk maderia - mitt tillägg)

garnering:
körsbär (allra finast om man lägger hela på!)
ca 30 g pinjenötter, rostade

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret, lägg i chokladen och låt den smälta. Rör i madeira och marmelad.

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Tillsätt chokladsmeten. Vispa äggen och vänd ner dem. Häll smeten i en smord springform, 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter. Låt svalna.

Smält chokladen till glasyren i mikro. Tillsätt smör, socker, kaffe och madeira och rör tills glasyren blir slät. Bred den på chokladtårtan. Garnera med körsbär och pinjenötter.

3 Comments:

Blogger Anne said...

åh du, den tårtan ser alldeles fantastisk ut. Jag älskar körsbär. :)

7:41 AM  
Blogger Tina said...

Åh vilken tårtdröm! Den är nog något för min choklad- och körsbärstokiga mor (och för mig också för den delen).
Tack för din fina kommentar hos mig.

12:49 AM  
Blogger Bendel said...

Instämmer med tidigare talare. Tårten ser fin ut! Åt själv upp en halvliter körsbär nyligen.

1:22 PM  

Post a Comment

<< Home