Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, October 17, 2007

Morotssallad med äpple och fina frön

I går lagade jag en kycklingrätt som jag var säker på skulle hamna här på bloggen. Och illa blev det inte, men inte heller nåt speciellt. Däremot kunde jag knappt sluta äta av den anspråkslösa lilla morotssalladen vi hade till kycklingen. Min bror brukar tala så gott om en blandning av riven morot, rivet äpple, pressad apelsin och svarta sesamfrön. Jag saltade och pepprade dessutom en gnutta och la till den indiska kryddblandningen panch poran (fänkålsfrön, bockhornsklöverfrön, svarta sesamfrön, kummin och kalonji) som jag först fräste i lite olja. Resultatet blev som sagt ovanligt lyckat och alldeles genomnyttigt. Och har man inte panch poran blir det nog bra ändå.

Morotssallad med äpple och fina frön

3 morötter
2 äpplen
1 apelsin, pressad
salt, nymald svartpeppar
1 msk rostade ljusa sesamfrön
ev 1 msk rostad panch poran

Skala och grovriv morötter och äpplen. Blanda snabbt med apelsinsaften så att äppelrivet inte missfärgas. Salta, peppra och strö i de rostade fröna.

5 Comments:

Blogger Jenny Grannas said...

Det där MÅSTE jag prova i helgen! En annorlunda råkostsallad är aldrig fel

11:00 AM  
Blogger Frida said...

Rårivna morötter med apelsin tror jag vi fick på dagis. Eller var det i skolan? Gott var det i alla fall.

Vilket fint gammalt tegelhus i bakgrunden på bilden!

1:38 PM  
Blogger görel said...

Det här gillar jag, att göra om en gammal trotjänare med ett enkelt handgrepp. Och så en ny krydda som måste provas - var köper bror din den här kryddblandningen?

11:50 PM  
Blogger görel said...

Lustigt, nästa blogg jag läste idag på morgonen nämnde just panch poran och hade en länk till en beskrivning. Det är väl märkligt, jag hade inte hört talas om kryddan tidigare, och så stöter man på den två ggr precis efter varandra.

12:00 AM  
Blogger Viktoria said...

Men tack för alla finfina kommentarer - och Görel, länken var ju bra. Jag är väldigt förtjust i panch poran, brukar "poppa" lite i olja till stekt ägg t ex. Påsen jag har nu är förresten inköpt på Cajsa Warg i Stockholm.

Frida, huset i bakgrunden ligger på min innergård och är fabrikör Bernlunds sommarresidens från början av 1800-talet. Vi bor precis vid järnvägsstationen - då var det nog bara äng och "på landet" här. Föreningen Svalorna säljer begagnade grejer där nuförtiden; det mesta vi har är fynd därifrån.

10:24 AM  

Post a Comment

<< Home