Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, October 02, 2007

Markus risoni

Senaste veckan har vi ätit rödbetssoppa med lammbog (stekt tortilla med riven morot, ost, koriander till), hjortfärsgryta med massor av rotfrukter och kål, hemgjorda fiskpinnar av sej med dijonyoghurt till, ugnsbakade potatisklyftor med kimchiröra och korv. Så kan det se ut hos oss - när det är bra. Vi har börjat med gurk- och morotsstavar före middagen. Det fungerar förvånansvärt bra på treåringen som annars lätt blir för hungrig medan maten tillagas. Äter han gurka håller han sej nöjd men orkar ändå äta av maten. Mycket bra.

Jag har varit skeptisk till risoni, den där pastan som ser ut som ris. Kanske har jag ätit överkokt sådan eller fått den serverad för kall (då kladdar pastariskornen ihop). Igår lagade jag risoni med prosciutto, gremolata och getost ur Markus Aujalays "Mat hemma och på krogen". Det gick snabbt, såg festligt ut och var riktigt gott. Jag minskade på mängden fett; rätten blir ändå ganska fet och mäktig. Och man behöver rejält med grönsaker till. Vi åt sallad med rucola, lättkokt vitkål och oliver.

Risoni med prosciutto, gremolata och getost

1 schalottenlök, finhackad
1 + 1 msk smör (jag använde smör- & rapsolja)
4 dl risoni
8 dl hönsbuljong
nymald peppar och ev salt
100 g getost, delad i mindre bitar
parmaskinka

gremolata:
1 knippa bladpersilja, finhackad
2 msk finrivet citronskal (från ekologisk citron)
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk olivolja
salt och nymald peppar

Blanda alla ingredienser till gremolatan och låt den stå och dra.

Mjukfräs löken i en matsked av fettet. Häll på pastan och hälften av den varma hönsbuljongen. Fortsätt späda med buljongen; rör hela tiden och överkoka inte. Rör ner en matsked smör och smaka av med peppar och kanske lite salt. Vänd ner getosten och låt bitar av osten smälta i "risotton". Lägg upp, garnera med parmaskinka och gremolata.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home