Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, October 05, 2007

Grekisk spenatpaj

Nu ska jag dela med mej av ett riktigt bra recept. Grekisk spenat- och fetaostpaj finns i en massa varianter men jag tänker inte skriva om dem. Ni får helt enkelt lita på att "min" version är god eller ändra efter eget huvud. Filodegspaj ganska snabblagad. Vanlig pajdeg är alltid lite meckig att fixa, men använder man filodeg är det bara att lägga ut bladen i formen och pensla med olja. Man slipper knåda eller mixa, lägga degen i kylen en halvtimma, trycka ut och förgrädda. Dessutom gillar min man filodeg bättre (vilket naturligtvis inte säger något om vad din man eller fru eller du eller barnen gillar).

Grekisk spenatpaj (spanakopita), 4 port

450 g fryst bladspenat
3 ägg
1 dl grekisk yoghurt (10% fett)
200 g fetaost, tärnad
75 g parmesan, grovriven
1 kruka dill, finhackad
2 vitlöksklyftor, pressade
2 krm cayennepeppar
0,5 tsk salt
0,5 tsk nymald svartpeppar
4-5 filodegsblad
ca 0,5 dl olivolja

Sätt ugnen på 175 grader. Tina spenaten och krama ur den noga. Vispa ihop ägg och yoghurt. Rör i spenat, fetaost, parmesan, dill, vitlök, cayenne, salt och peppar.

Lägg ett ark filodeg i botten av en pajform (ca 24 cm i diameter). Låt degen hänga ut över kanten. Pensla degarket med olivolja - det är inte så noga. Lägg på ett ark till, omlott, och pensla med olivolja. Fortsätt göra likadant med resten av filodegen. Fyll "pajskalet" med spenatäggstanningen. Puffa ner överhängande filodeg i formen. Grädda 40-45 minuter. Njut kall eller varm tillsammans med kalamataoliver, tzatziki och gott bröd.

3 Comments:

Blogger Lisa said...

Denna paj lockade mig verkligen! Så i kväll har jag för första gången lagat något med filodeg. Pajen står nu för svalning på balkongen, blir min matlåda imorgon. Har provsmakat en liten bit, mycket god! Har du något tips på vad jag kan använda resten av filodegen till? Går degen att frysa in?
Hälsningar Lisa

1:54 PM  
Blogger Viktoria said...

Så roligt att du verkar gilla pajen (och lagade den)!

Jag gör små piroger av resterna. Efter spenatpajen blev det kimchi- och greveostpiroger (mycket goda). Igår fyllde jag filodeg med köttfärssås (rätt torr sådan). Man viker degen som paket (två rejäla manstummar stora), penslar med olja, strör på sesamfrön och gräddar i 200 grader cirka en kvart. (Eller fryser dem ogräddade och sätter dem i ugnen ungefär 20 minuter på 175 grader.)

11:04 PM  
Blogger Unknown said...

Den här ska jag testa i kväll!

8:27 AM  

Post a Comment

<< Home