Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, September 04, 2007

Här vankas viktoriamat

"Vilken typisk viktoriamat", utbrast min man igår. Visst, jag måste hålla med. Bönor, klyftpotatis och spenat - det är gott (och billigt och rejält). Jag gillar det. Och när jag gjorde receptregistret för nån månad sedan förvånades jag över hur många rätter som innehöll fetaost. Här var det också fetaost. Egentligen vet jag faktiskt inte hur maten smakade för jag har råkat på en dunderförkylning och känner varken smak eller lukt. Jag började skriva ner hur jag gjorde, men så fick min man smaka av och så vet jag inte vad han la till. I alla fall: rätt ofta lagar jag tomatsås och lägger i räkor och toppar med fetaost och bladpersilja, så som man gör i Grekland. I går gjorde jag en tomatsås med lök, en skvätt Pernod, oregano och vitlök, men i stället för räkor la jag i färdigkokta bönor. Klyftpotatis med bland annat fänkålsfrön blev lyckat till - tror jag - för jag kände ju inte smaken. Men maken sa att det blev bra och sonen åt upp allt på tallriken.

Nu ska jag gå promenad i höstsolen. I kväll låter jag mej bjudas på nåt gott.

4 Comments:

Blogger Tina said...

krya på dig!

11:27 PM  
Blogger Linda said...

Grattis - en dag för sent!

10:54 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

hej där, såg din kommentar om önskning till födelsedagen. Om Niklas vill hämta bok (dvs utan porto) finns min bror på Färs och Frosta bank i Lund inte så långt från er.

3:46 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för alla (blandade) hälsningar!

Kinna, jag hör av mej via mejl!

4:14 AM  

Post a Comment

<< Home