Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, February 14, 2007

Jim Laheys knådfria bröd

Igår bjöd vi grannarna (som förresten lever ett ganska stressigt liv just nu, båda doktorerar nästa månad) på en middag med paprika- och chilitema. Ibland kryddar jag alltför mycket, men igår höll jag igen en aning. Det blev inte för starkt. Mina dagar som föräldraledig passar sannerligen för långkok och långjästa degar som inte kräver så stor arbetsinsats (mer än att man håller sej hemma). Så jag testade några bloggfavoriter som cirkulerat den senaste tiden; faktiskt så tror jag att Gitto har lagat det mesta. Jag gjorde Karin Franssons gulaschsoppa med bland annat surkål i, Jim Laheys knådfria bröd och en röra med rostade röda paprikor, valnötter och granatäppelkoncentrat (från Soppor, bröd & röror av systrarna Eisenman). Till efterrätt åt vi vaniljglass, hallon och chokladsås med chili samt saltflingor. För en gångs skull blev jag nöjd med alltihop.

Vi börjar med brödet. Det är konsistensen på brödet som ger det ett proffsigt intryck; skorpan är hård och innandömet segt med många stora porer. Som om man köpt det för fyrtiotvå kronor i nåt lyxigt bageri. Jag lyckades dock inte med skarven uppepå brödet, som gör att det spricker snyggt, men smaken var det inget fel på. Gitto har själv översatt receptet, medan jag använde det som fanns i senaste numret av Laga Lätt. Jag tänkte återge Laga Lätts version här och om jag skriver att Laga Lätt är den trevligaste svenska mattidningen just nu så kanske de förlåter att jag inte gör en egen översättning av originalreceptet...

Jim Laheys knådfria bröd, ett bröd

6 g jäst (1/8 pkt)
3,5 dl kallt vatten
1,25 tsk salt
7 dl vetemjöl special eller 3,5 dl vetemjöl special + 3,5 dl dinkelmjöl fullkorn
ca 1 dl vetemjöl till utbakning
ca 0,5 dl vetekli eller majsmjöl till andra jäsningen

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt salt. Lägg i mjölet, rör tills allt är blandat. Degen ska bli lös och kladdig. Täck skålen med plastfolie och låt jäsa 12-18 timmar i rumsvärme.

Häll upp degen på ett rejält lager mjöl på bakbordet. Platta ut den till en kaka, vik ihop den och platta ut igen, vik en gång till. Forma degen till en boll.

Strö vetekli eller majsmjöl på en bakduk. Strö över mer kli eller mjöl och täck med en handduk. Låt degen jäsa cirka 2 timmar.

Sätt ugnen på 250 grader. Värm en gryta eller ugnsfast form i den varma ugnen cirka 10 minuter. (Det funkar med farmors gamla gjutjärnsgryta!) Ta ut den heta grytan och vänd ner degen. Lägg på locket och ställ in grytan på galler i nedre delen av ugnen. Sänk värmen till 225 grader.

Grädda brödet i 30 minuter med locket på, ta av locket och grädda ytterligare cirka 20-30 minuter tills brödet är vackert brunt. Ta grytan ur ugnen. Vänd upp brödet på ett galler och låt det svalna.

1 Comments:

Blogger K said...

Jag har ett till förslag på lättbakat bröd. Se recept på: http://mag-o-tarmsjukdom.blogspot.com/2007/02/dagens-bild-mitt-matbrd.html#links
Originalet hittade jag hos Mildamakter (http://mildamakter.blogspot.com/).
Jag som inte gillar att baka tänker nog ändå prova ditt recept också.
En kram på Alla hjärtans dag!

4:16 AM  

Post a Comment

<< Home