Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, October 24, 2006

Följa John


I lördags åkte jag till Möllevångstorget för att köpa mat och äta nåt gott. Jag gick in på Restaurang Asien, viskade "jag vill ha samma som Lisa Förare Winbladh brukar beställa". Lite pinsamt, men kvinnan som tog emot beställningen förstod att jag var intresserad och föreslog vänligt ett par olika alternativ. Jag bestämde mej för en sötsyrlig soppa med räkor, liljerot, ananas, böngroddar, ngo gai och en stor skål ris till. När min man kommer hem från sin resa skall jag bjuda honom dit.

På Al-Basha, och förresten runt hela Möllevångstorget, märktes det tydligt att det var alldeles i slutet av Ramadan. Mannen före mej köpte kakor för 360 kronor och när jag bara skulle ha en ynka baklava med valnötter tyckte han bakom disken inte ens det var nån idé att ta betalt. "Du kan betala nästa gång", sa han.

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Å andra sidan så är det ett sätt att med självförtroende närma sig ny mat, man gör som andra har gjort och fortfarande gör.
Om du är i närheten av det där bageriet igen så fråga om dom har warbat. Det är min favvo.

8:21 AM  
Blogger Viktoria said...

Oj, vad är warbat?

11:43 PM  
Blogger Jessica said...

Warbat är baklava fylld med en sorts vaniljkräm. Vissa kallar krämen för ost/kvarg och vissa vill absolut inte kalla det för vaniljkräm men gräddig kräm är det hur somhelst. Och gott. Den är trekantig och är ibland överdrizzlad med sirap.

1:09 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack, det ska jag prova! Blev förresten full i skratt av omtanken i "den svenska tårtan" du fått med filo, vaniljkräm och dadlar!

1:34 AM  

Post a Comment

<< Home