Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, October 08, 2006

Den gröna utflykten

En kompis tog med mej på en vegansk endagsmatlagningskurs igår. Vi lagade en massa mat, pumpasoppa, knäckebröd, groddsallad, algsallad, linssallad, avokado- och currysallad, nötdressing, hirsbiffar, rödbetsbiffar, morotsfärs, fröost och quinoa med mera. Det mesta blev gott. Jag och min kompis stod för efterrätten, "levandefödatårta". Personligen är jag väldigt förtjust i fett- och sockerbomber där man mixar torkad frukt, nötter och honung, men jag känner andra som tycker att det är något av det läskigaste man kan äta. Vad tycker du?

Levandefödatårta

1,5 dl russin
1,5 dl dadlar
1 msk rivet skal av apelsin
1,5 dl hackade nötter
0,5 dl honung (smaka av med mindre mängd först)
1 tsk kanel

Mixa russin, dadlar och apelsinskal. Blanda i övriga ingredienser och lägg degen på tallrik. Kyl före servering. Dekorera med t ex kiwi, jordgubbar, vindruvor och äpple.

Vi åt "tårtan" med cashewgrädde och två sorters bananglass. Till nötgrädden mixar du naturella, osaltade cashewnötter till fint mjöl. Späd med vatten till lagom konsistens och smaka av med vaniljsocker. Bananglassen bestod av skalad, delad och fryst banan som man tar upp ur frysen ungefär 10 minuter innan man mixar bitarna med hallon och vaniljsocker respektive carob.

Jag valde att inte ifrågasätta alla påträngande direktiv i värsta Du är vad du äter-stil, för jag hade trots allt frivilligt anmält mej till en vegankurs och de andra deltagarna ville lyssna på veganflickan som höll kursen. Men våra världsbilder krockade med all kraft. I mitt yrke ställs oftast högre krav på vetenskaplig evidens för kostråd (vilket i och för sej inte utesluter att en massa andra sätt att äta kan vara rätt...). Och sen har jag väldigt svårt för skräckpropaganda. Inte bara kött, fisk och ägg är fel utan även mikrovågsugnar och kaffe är livsfarligt. Jag frågade varför vi använde carob i stället för kakao. Kursledaren kunde inte svara, men en annan deltagare upplyste mej om att kakao bränner hjärnceller... Ja, på den nivån var det. Hur bemöter man det? Jag stängde öronen emellanåt, men kommer att börja grodda mer. Att grodda är trevligt.

4 Comments:

Blogger Karin said...

Torkade frukt geggor kan vara trevligt men jag ställer lite högre krav på "tårta"

10:44 AM  
Blogger Jessica said...

Jag har väldigt svårt för mycket sliskiga efterrätter a la mellanöstern. Dessutom sätter nötallergi käppar i hjulet.

3:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej. Jag har läst mycket om Carob liksom andra intressanta växter som har d-chiro-inositol som är bra för diabetiker och de som lider av PCOS, eftersom de tycks teoriseras att vissa har svårt att bilda d-chiro inositol som fungerar som en insulin förkänsligare för celler.

3:49 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Anonym, det var nytt för mej, jag ska läsa på mer!

1:21 PM  

Post a Comment

<< Home