Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, August 01, 2006

Rödvinsrisotto och auberginer


Oj, vad det regnar! Man får ta på sin finaste regnjacka och hoppas att man inte regnar bort.

Ibland lyckas man, åtminstone nästan. Risotto har jag varit sugen på länge och i synnerhet rödvinsrisotto. Och Lisas nöt- och frögratinerade auberginer (12/9 -05) - hur fel kan de bli? De blev underbara. Men kombinationen rödvinsrisotto och auberginer med topping funkade inte riktigt, åtminstone inte visuellt på tallriken. Jag vill ha en bit kött eller några skaldjur eller lättkokta grönsaker till en risotto (eller tryffelsalami, som jag åt risottoresterna med dagen därpå). Auberginerna är mer av "bufférättsstuket". Jag kan rekommendera båda rätterna varmt, men var för sej...

Rödvinsrisotto, minst 4 port

1 gul lök, finhackad
1 dl olivolja
4 dl carnaroliris eller annat ris som passar
5 dl rött vin
1 liter vatten + 2 hönsbuljongtärningar
2,5 dl färskriven parmesan
nymald svartpeppar, ev salt

Koka ihop vatten, buljongtärningar och 3 dl av vinet. (Vätskan ska fortfarande vara het när du rör ner den i risotton.)

Fräs löken glansig i olivoljan i en rejäl kastrull. Vänd ner riset, höj värmen och rör ett par minuter. Häll på resten av vinet (2 dl) och låt det ånga bort.

Tillsätt några dl av den varma buljongen. Rör tills det absorberats, tillsätt sedan 1-2 dl i taget och rör ofta. Risets koktid är knappt 20 minuter; det ska ha en lite fast kärna.

Ta kastrullen från värmen och blanda i osten. Se till att risotton är lös när osten tillsätts. Smaka av med peppar. (Jag behövde inte salta extra.)

Nöt- och frögratinerade auberginer

1 stor aubergine (jag tog två små)
4 soltorkade tomater i olja
2 klyftor vitlök
0,5 tsk fänkålsfrön
1 tsk farinsocker
0,5 tsk nymald svartpeppar
0,5 dl fin olivolja
3 goda tomater
0,5 dl valnötskärnor
0,5 dl pumpakärnor
1 dl grovhackad persilja
salt

Skär auberginen i ca 1,5 cm tjocka skivor på längden. Salta på båda sidor och låt ligga i en halvtimma. (Sen rostade jag fänkål, frön och nötter i torr stekpanna, men rostningen är inte nödvändig.)

Kör torkade tomater, vitlök, fänkål, socker, peppar och olivolja till fint mos i mixer. Tärna tomaterna grovt. Mixa ner dem i oljeblandningen tillsammans med nötter, frön och bladpersilja. Blandningen ska ha grov konsistens med ordentliga nötbitar. (Jag mixade fint för att min son skulle kunna äta också.) Smaka av med salt.

Skölj auberginerna i kallt vatten och pressa dem torra med hushållspapper. Pensla dem med lite olivolja på båda sidor. Stek i ugnsfast form i 175 grader i cirka 20 minuter.

Bred tjocka lager av nötmassan på auberginerna. Baka i ugnen 15-20 minuter, tills ytan fått fin färg.

2 Comments:

Blogger Karin said...

Jag skall testa röran på zucchini istället, förköpte mig sist jag handlade...

12:11 PM  
Blogger Viktoria said...

Det passar nog lika utmärkt!

12:57 AM  

Post a Comment

<< Home