Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, June 18, 2006

Vackra vegetariska väninnor på besök

Även idag har jag tänkt skriva något om hur underbart god mat jag ätit. Det börjar bli nåt pinsamt entusiastiskt över mitt skrivande. Men jag är pinsamt entusiastisk (kanske mer än vanligt)! Mat smakar så gott och jag vill äta hela tiden (ungefär varannan timma). Den mat jag lagade igår är dessutom helt påkommen av andra, vilket eventuellt kan förmildra min fullständigt ohämmade kärlek.

Ett par väninnor var här i går och vi gjorde en kål- och potatisrätt med tryffelolja och cashewnötter (från Enkelt grönt av Lisa Förare Winbladh, Malin Landqvist och Sanna Liedgren, 2001). Smaken blev faktiskt precis som jag tänkt mej i munnen och rätten rekommenderas varmt medan det fortfarande finns färskpotatis och späd kål. I saluhallen i Lund kan man köpa bröd från Olof Viktors och Levain-brödet blev ett väldigt bra tillbehör.

Späd kål och potatis i tryffeldoftande cashewgrädde

500 g små färskpotatisar
8 dl grönsaksbuljong
0,5 tsk fänkålsfrö
2 lagerblad
1 skivad vitlöksklyfta
1 kvist rosmarin eller 0,5 tsk torkad
300 g späd vitkål
1 knippa salladslök
200 g cashewnötter
2 dl kokta svarta linser
0,5 tsk finrivet citronskal (och jag smakade av med lite citronjuice också)
1 dl grovhackad bladpersilja
tryffelolja, ca 1 tsk
salt, nymald svartpeppar

Koka potatisarna nästan mjuka under lock i buljong med fänkål, lagerblad, vitlök och rosmarin ca 10-15 minuter.

Skär kålen och löken i ganska stora bitar. Vänd ner grönsaker och linser. Låt sjuda cirka 5 minuter.

Mixa cashewnötterna till fint mjöl. Häll ner ett par deciliter av buljongen och mixa till len konsistens. Blanda ner cashewgrädden i grytan tillsammans med rivet citronskal och persilja. Smaka av med tryffelolja, salt och peppar (och ev lite citronjuice).

Sen satt vi på balkongen och åt Annes jordgubbar i balsamvinäger och honung och vrålnjöt av sommarkvällen. Den lilla gräddvaniljmascarponeklicken bröt av fint mot det sötsura. Svenska jordgubbar är aldrig fel. Jag suckar av vällust när jag skriver detta, måste gå och köpa fler jordgubbar på direkten.

2 Comments:

Blogger Anne said...

Åh, vad roligt att du gillade dem! :)

1:46 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Låter gott, jag måste också prova Lisas recept. =)

5:49 AM  

Post a Comment

<< Home