Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, April 09, 2006

Indisk lammfärs


Niklas (inte min man utan tevekocken) gjorde en indisk färsrätt i förrförra avsnittet av Mat. Då kom jag att tänka på en liknande rätt med spenat jag brukade göra för några år sedan. Vi lagade den igår och den är fortfarande god (och ganska snabblagad) - gör dubbel sats!

Indisk lammfärsgryta, 3-4 port

300 g lammfärs
1 gul lök
1 msk flytande margarin
1 msk curry
0,5 tsk mald spiskummin
1 krm mald kardemumma
1 msk tomatpuré
1 dl krossade tomater
1 dl vatten
2 vitlöksklyftor
1 paket fryst bladspenat à 250 g
salt, nymald peppar

Avokadoröra:
1 dl tjock yoghurt
1 avokado
salt, nymald peppar
lite citron

Skala och skiva löken. Bryn margarinet tillsammans med lammfärs, curry, spiskummin och kardemumma. Blanda ner tomatpurén och fräs ytterligare någon minut. Slå på tomaterna och vattnet. Pressa ner vitlöken. Låt puttra under lock en kvart. Hacka spenaten grovt och blanda ner den i grytan. Smaka av med salt och peppar. Mixa avokadoröran och smaka av.

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Prova biryanin (risrätten) också. Väldigt gott :).

12:41 AM  
Blogger Viktoria said...

Ja, det ska provas!

10:58 AM  

Post a Comment

<< Home