Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, September 10, 2005

En smygtitt i grannens gryta


Nu står han där på balkongen igen med sitt vinglas, min kändisgranne. De håller på att laga mat, han och hans kvinna. Jag undrar vad de ska äta... Fiskgryta kanske, de ser ut som ett par som lördagsäter färsk fisk med färska örter. Och en skvätt vin förstås. Jag tror aldrig att de löser korsord på kvällarna; de pratar nog konst. Eller recensioner. Och eftersom de jämt är i köket ser de inte på teve. Inte ens när han själv var på teve häromsistens så tittade de. Jag vet för jag smygkikade på dem.

I fall någon har funderat på min relation till kardemumma, så har jag en innerlig sådan. Och jag äter kardemumma dagligen, i havregrynsgröten med torkade aprikoser eller russin. När jag var i Indien besökte jag också Kardemummabergen i Kerala och vackrare plats finns knappast. Bergen är fyllda med teodlingar och enstaka höga eukalyptusträd som ger ett lite trolskt intryck. Jag minns det som att allt dessutom var inhöljt i dimma, men det är säkert mitt minne som romantiserat det hela en aning.

Idag kommer mitt första recept där kardemumma ingår. Det är en stark, men mycket god rätt. Jag har ätit starkare indiskt både i Indien, London och Amsterdam; den här rätten är dock tillräckligt tungpirrande för att man ska behöva ett par glas naturell lättyoghurt till. Receptet kommer från World Food Café av Chris och Carolyn Cadicott.

Kashmiri gobi, 4 port

1 gul lök
4 vitlöksklyftor
ca 5 cm skalad ingefära
3 tomater
3 msk olja (raps blir bra)
1 stort blomkålshuvud i buketter
1 tsk gurkmeja
0,5 tsk indiskt chilipulver (cayenne är inte lika gott, men kan nog duga)
0,5 tsk kanel
0,5 tsk mald kryddnejlika
1 tsk mald kardemumma
4 lagerblad
1 tsk salt
1 tsk socker
0,5 dl rostade cashewnötter (eller mer om du gillar nötter)
0,5 dl russin

Kör lök, vitlök, ingefära och tomater i matberedare. Hetta upp oljan i en tjockbottnad gryta eller rejäl stekpanna och bryn blomkålen tills den börjar få färg och mjukna, ta sedan upp den. Stek tomat- och lökpurén tillsammans med gurkmeja och chilipulver i tre minuter. Tillsätt därefter kanel, kryddnejlika, kardemumma, lagerblad, socker och salt, och låt koka ihop en stund. Lägg tillbaka blomkålen i blandningen, och låt den bli varm. Rör i cashewnötter och russin.

Vi åt blomkålscurryn med basmatiris som först fått steka med lite olja och sedan koktes med mynta, gurkmeja och citronsaft (och vatten förstås). När riset var klart blandade jag i en matsked rostade svarta senapsfrön.

9 Comments:

Blogger Lisa said...

Blomkål är verkligen gott med currykryddor. Nu blev jag hungrig!
Nå, vem är grannen? Jag, vill i alla fall ha initialerna!

12:00 AM  
Blogger Viktoria said...

Han bor på andra våningen, mer än så kan jag inte säga.

1:05 AM  
Blogger skrivo said...

Får jag gissa initialer? C B? (Om du bor i Skåne som jag fått för mig.) Blinka två gånger om det är rätt :)

3:49 AM  
Blogger Viktoria said...

C B? Nä, nu blir jag nyfiken...

9:22 AM  
Blogger Lisa said...

Vi kräver initialerna! Belöning utlovas!

11:11 AM  
Blogger Viktoria said...

Man kanske skulle skriva en blogg om grannen i stället för om mat... Nä, ni får inga initialer; jag har redan gett en himla fiffig ledtråd (om jag får säga det själv).

11:23 AM  
Blogger Lisa said...

Vi kräver initialerna! Belöning utlovas!

11:47 AM  
Blogger Bendel said...

R.A.?

Kul att läsa om din relation till kardemumma förresten!

11:00 PM  
Blogger Viktoria said...

Just så. R.A, ja.

3:29 AM  

Post a Comment

<< Home