Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, August 21, 2005

Mat för en kejsarinna

Några av rätterna, överst från vänster: kycklingfötter med sojabönsås, köttdumpling, nederst: revben med sojabönsås, kyckling och skinka i sojabönsblad

Sedan jag läst om Dim Sum i senaste Gourmet har jag velat prova. Min kompis i Hong Kong skrev att det är bra om man är många som beställer för då kan man smaka av varandras rätter. Jag och min lilla familj var på China Garden i Malmö igår för att äta Dim Sum. Vi valde lite på måfå i den ganska röriga menyn (en på svenska, en på kinesiska och en bildmeny där siffrorna inte stämde med den svenska). Den första rätten vi fick in var rispannkakor med räkor. De spänstiga räkorna, den söta sojan, koriandern och salladslöken hetsade upp oss. Vi var hungriga och nyfikna. Sen följde fler skålar med mer mediokra rätter. I stället började vi intressera oss för vad det stora kinesiska sällskapet bakom mej beställde in, tallrikar med klibbigt ris invirat i stora gröna blad, grönsaker vi inte kunde identifiera och Dim Sum som inte såg ut som våra. De tjuvkikade säkert på oss också, skrattade åt mitt sätt att hantera pinnarna (och sedan hugga in på maten med serveringsbesticken...) och att vi inte drack te, utan hädiskt slurpade stor stark.

Helgens största smakupplevelse blir ändå arbetskamratens trerätters i fredags, och då speciellt de smörstekta kantarellerna i krustader som vi åt som förrätt. Jag hade nästan glömt hur ljuvligt kantareller är; de hamnar i min förstadivision, Favoritmat Man Knappt Kan Leva Utan (mer om det en annan dag).

5 Comments:

Blogger Ilva said...

Ja kantareller ar ju sa GOTT!! Haller med dig till 100%!

8:07 AM  
Blogger Cissi said...

Kycklingfötter..? Åt ni det? Hur var det då, måste man naturligtvis då fråga?

12:44 PM  
Blogger Viktoria said...

Ärligt talat var kycklingfötterna såhär: små ben, mycket och segt skinn och inget kött däremellan... (Men det finns nog bättre.)

Och Ilva: välkommen tillbaka!

11:27 PM  
Blogger Lisa said...

De har ny kock och maten har blivit mycket sämre! De friterade tarobollarna var fantastiska förut. Jag gillar kycklingfötter, tricket är att stoppa in en hel i munnen och sedant elegant spotta ut alla småben ur ena mungipan. Gåå På Restaurant Asien och ät deras vietnamesiska mat! Strålande och mycket billigt. Hälsa från mig, så blir de glada.

7:56 AM  
Blogger Viktoria said...

Det kycklingtricket får man nog öva på... Tack för Asien-tipset - det ska vi prova!

10:09 AM  

Post a Comment

<< Home