Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, July 17, 2005

Matsnickerier

Snart har jag varit föräldraledig i ett år och tidvis kan det vara tråkigt. Under långa barnvagnspromenader har jag utvecklat två egenheter för att hålla hjärnan någorlunda intakt. Varje dag försöker jag maniskt komma på så många ord som möjligt i Svenska Dagbladets "Nian". (Nio bokstäver, mittbokstaven måste vara med och orden måste innehålla minst fyra bokstäver.) Jag går runt och rimmar för mej själv och mer än en gång har jag råkat köra in i någon stackare som befunnit sej inom barnvagnssfären. Den andra lilla egenheten är att jag tänker ut maträtter och menyer, sånt jag tror att jag själv skulle vilja beställa på en restaurang. Det kan vara nåt jag aldrig smakat eller en kombination jag är nyfiken på. Allt för att fånga hönor på vift... I går skulle jag på möhippa och lyckades missförstå tidsplaneringen så jag kom nästan tre timmar för tidigt. Min klantighet gav mej en fantastisk ensam frukoststund på Systrar & Bröder i Malmö. Då tänkte jag ut det här:

Hittepåmeny för matglada

Salt baklava med rosmarin och pinjenötter i citronsirap på ett ätbart blad (jag tänker mej ett vackert lönnlöv, men det kanske inte är ätbart?), en liten kall tomatdrink till

Rosastekt renfilé - det är inte rensäsong, men jag har aldrig ätit ren och har hört att det ska vara så godast -, mandelpotatisomelett, enbärsmarinerade färska bönor (olika sorter och färger)

Lavendelskorpa med rabarber- och vaniljdipp

2 Comments:

Blogger Viktoria said...

Jag har inte gjort så mycket... Min bror hjälpte mej när han var här. Gå in under templates och sen "links". Man måste kunna programmera lite, tror jag. Du är ju jätteduktig som får till länkar i texten! Hur gör man det???

7:36 AM  
Blogger Viktoria said...

Tusen tack! Efter den förklaringen kanske jag kan fixa textlänkarna! Min bror blev jätteglad över att hjälpa mej; han ville göra mycket mer, men jag hejdade honom lite. Man vill ju försöka själv!

Jo, jag har tips på en väldigt god och väl beprövad bjudrätt (vilket fint ord - "bjudrätt"...). Jag ska laga den på tisdag och kan skriva ner hur jag gör. Är det ok om jag lägger ut den på min blogg på onsdag? Är det nån speciell sorts mat du är ute efter?

9:49 AM  

Post a Comment

<< Home